Opvolger Renault Kadjar toont voor- en achterste
We moeten nog even wachten totdat Renault alle camouflage van de opvolger van de Kadjar laat zien. De Austral, zoals het model heet, laat zich nu al wel vast zien.
In camouflagekleding, dus. Het betekent dat we nog bar weinig van Renaults nieuwe SUV te zien krijgen. Wie wat beter kijkt, ziet echter al wel enkele designelementen die we al bij een andere nieuwkomer van de Fransen zagen.
Megane E-Tech
Kijk naar het front bijvoorbeeld. De platte lichtunits worden namelijk met elkaar verbonden door een horizontale strip. Dat zagen we eerder al bij de elektrische Megane E-Tech, en dus zal deze Austral duidelijk een broer van die crossover zijn. Hetzelfde geldt voor de achterzijde. Ook daar zien we platte, maar brede achterlichtunits die – net als op vrijwel elke moderne auto – middels een ledstrip met elkaar in verbinding staan.
Renault is momenteel bezig met de laatste fase van de ontwikkeling van de Austral. Zo’n 100 voertuigen zullen 2 miljoen kilometer afleggen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de SUV te waarborgen. De Fransen doen dat in het thuisland, Spanje, Duitsland en Roemenië. 900 bestuurders leggen 600.000 kilometer af op het openbare asfalt. Meer kilometers, 1,4 miljoen, brengt de Austral nog door op het circuit.
Langer dan Kadjar
Ergens in het voorjaar trekt Renault definitief het doek van de 4,51 meter lange Austral. Het wordt een iets langere auto dan de Kadjar, want die mat 4,45 meter. Qua aandrijflijnen is er al een en ander bekend. Renault lepelt louter benzinemotoren in de Austral. Het gaat om een nieuwe generatie van de E-Tech Hybrid-aandrijflijn. Ook komt er een 1,3-liter TCe met mild hybrid-techniek op de markt, alsmede een 1,2 TCe met eveneens mild hybrid-techniek. Het verschil? In de 1,3 TCe voegt Renault een 12 volt-systeem toe, de 1,2 krijgt hulp van een 48 volt-systeem.
Allemaal om emissies te drukken, natuurlijk. Renault meldt al dat de volledige hybride, de E-Tech Hybrid, per kilometer 105 gram CO2 uitstoot. Dat zijn nog wel gegevens onder voorbehoud. Het vermogen van die aandrijflijn komt uit op maximaal 200 pk, meldt de Franse autobouwer.
Elektrische Austral?
Het is zeer de vraag of Renault ook met een volledig elektrische variant van de Austral komt. Renault is een van de partijen die de Europese Unie onlangs heeft opgeroepen om de benzinemotor nog wat extra tijd te geven. Luca de Meo, ceo van de fabrikant, heeft al aangegeven dat volledig elektrische auto’s rond het jaar 2030 ook nog te duur zullen zijn voor de gemiddelde Europeaan. Volgens hem is hybridetechniek juist een manier om auto’s op korte termijn schoon én betaalbaar te maken. Een volledig elektrische Austral lijkt op het eerste oog dus uitgesloten, temeer omdat Renault met de Megane en aankomende 4 en 5 ook al een aantal elektromodellen in het gamma heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 2)