Opvolger Renault Kadjar toont voor- en achterste
We moeten nog even wachten totdat Renault alle camouflage van de opvolger van de Kadjar laat zien. De Austral, zoals het model heet, laat zich nu al wel vast zien.
In camouflagekleding, dus. Het betekent dat we nog bar weinig van Renaults nieuwe SUV te zien krijgen. Wie wat beter kijkt, ziet echter al wel enkele designelementen die we al bij een andere nieuwkomer van de Fransen zagen.
Megane E-Tech
Kijk naar het front bijvoorbeeld. De platte lichtunits worden namelijk met elkaar verbonden door een horizontale strip. Dat zagen we eerder al bij de elektrische Megane E-Tech, en dus zal deze Austral duidelijk een broer van die crossover zijn. Hetzelfde geldt voor de achterzijde. Ook daar zien we platte, maar brede achterlichtunits die – net als op vrijwel elke moderne auto – middels een ledstrip met elkaar in verbinding staan.
Renault is momenteel bezig met de laatste fase van de ontwikkeling van de Austral. Zo’n 100 voertuigen zullen 2 miljoen kilometer afleggen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de SUV te waarborgen. De Fransen doen dat in het thuisland, Spanje, Duitsland en Roemenië. 900 bestuurders leggen 600.000 kilometer af op het openbare asfalt. Meer kilometers, 1,4 miljoen, brengt de Austral nog door op het circuit.
Langer dan Kadjar
Ergens in het voorjaar trekt Renault definitief het doek van de 4,51 meter lange Austral. Het wordt een iets langere auto dan de Kadjar, want die mat 4,45 meter. Qua aandrijflijnen is er al een en ander bekend. Renault lepelt louter benzinemotoren in de Austral. Het gaat om een nieuwe generatie van de E-Tech Hybrid-aandrijflijn. Ook komt er een 1,3-liter TCe met mild hybrid-techniek op de markt, alsmede een 1,2 TCe met eveneens mild hybrid-techniek. Het verschil? In de 1,3 TCe voegt Renault een 12 volt-systeem toe, de 1,2 krijgt hulp van een 48 volt-systeem.
Allemaal om emissies te drukken, natuurlijk. Renault meldt al dat de volledige hybride, de E-Tech Hybrid, per kilometer 105 gram CO2 uitstoot. Dat zijn nog wel gegevens onder voorbehoud. Het vermogen van die aandrijflijn komt uit op maximaal 200 pk, meldt de Franse autobouwer.
Elektrische Austral?
Het is zeer de vraag of Renault ook met een volledig elektrische variant van de Austral komt. Renault is een van de partijen die de Europese Unie onlangs heeft opgeroepen om de benzinemotor nog wat extra tijd te geven. Luca de Meo, ceo van de fabrikant, heeft al aangegeven dat volledig elektrische auto’s rond het jaar 2030 ook nog te duur zullen zijn voor de gemiddelde Europeaan. Volgens hem is hybridetechniek juist een manier om auto’s op korte termijn schoon én betaalbaar te maken. Een volledig elektrische Austral lijkt op het eerste oog dus uitgesloten, temeer omdat Renault met de Megane en aankomende 4 en 5 ook al een aantal elektromodellen in het gamma heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper