Lamborghini werkt aan de vervanger van de Aventador. Die komt in 2020 op de markt en koppelt een atmosferische V12-motor aan hybridetechniek. Als voorbode daarop dient een miljoenen kostende hypercar die intern bij Lamborghini door het leven gaat als LB48H.

Lamborghini Aventador SVJLamborghini Aventador SVJ


De gelimiteerde LB48H wordt volgend jaar onthuld en is in juni van dit jaar al aan potentiële kopers getoond. Pas in 2020 is het de beurt aan de opvolger van de Aventador. Die zal weer een stuk sneller worden dan het huidige model, maar Lamborghini denkt niet dat het Nordschleife-record van de Aventador SVJ er snel aan zal gaan.

Zwaarder

Het merk zou liever niet aan elektrificatie beginnen, maar wordt daartoe gedwongen door steeds strenger worden emissie-eisen. Maurizio Reggiani, technisch directeur bij Lamborghini, zei tegen Autocar dat zelfs een lichtgewicht oplossing voor de hybridetechniek zo'n 150 tot 200 kilogram zwaar zal zijn. Dat betekent dat de volgende Aventador sowieso meer gewicht in de schaal gaat leggen.

Torque vectoring

Volgens Reggiani is het waarschijnlijk dat de vierwielaangedreven supersportwagen een elektromotor op de vooras krijgt en zijn V12-kracht naar de achterwielen stuurt. "Daarmee kunnen we volledige torque vectoring op de vooras toepassen. Dat helpt om de gewichtstoename te compenseren en om de auto wendbaarder te maken."

Geen turbomotoren

Over kleinere turbomotoren voor de Aventador-opvolger wordt niet gesproken. Lamborghini houdt met zekerheid vast aan de klassieke atmosferische V12, zoals die in de Countach, Diablo, Murcielago en Aventador lag. Reggiani is daar stellig in. "Wat mij betreft zorgen turbomotoren voor een stuk minder emotie."

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!