Opgeblazen Cactus: Citroën Aircross Concept
Voelt u zich al ontspannen? Dat zou wel moeten namelijk, want – en wij citeren – “het uitgesproken optimistische concept Citroën Aircross straalt een serene en positieve energie uit”.
Jazeker, volgens Citroën is deze Aircross “een uitnodiging tot reizen in een cabine die onmiddellijk een gevoel van comfort en energie opwekt”, want aan boord “staat alles in het teken van welzijn voor lichaam en geest”. Wij zien echter gewoon een grotere uitvoering van de C4 Cactus. En inderdaad, de bekende Airbumps komen terug op de aantrekkelijk gestileerde Aircross. Niet op de flanken dit keer, maar op de dorpels en op de voor- en achterbumper om de carrosserie te beschermen tegen “kleine dagelijkse schokken”. Wat dat ook moge betekenen.
“Aan boord ‘staat alles in het teken van welzijn voor lichaam en geest'”
Het nieuwste studiemodel van Citroën is 4,58 meter lang, 2,1 meter breed, 1,8 meter hoog en rolt op forse 22 inch wielen. Voor de aandrijving zorgt een hybride-aandrijflijn die een 218 pk sterke 1,6 liter benzinemotor combineert met een 95 pk leverende elektromotor bij de achteras. Het gecombineerde vermogen van 313 pk is voldoende om een acceleratietijd van 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h mogelijk te maken. Het theoretische verbruik van de Aircross ligt volgens Citroën op 1 op 58, wat betekent dat hij 39 g/km aan CO2 uitstoot.
In het interieur beschikt de Aircross over twee grote schermen, waarvan de rechter op een rail is bevestigd en richting de bijrijder geschoven kan worden. De vier stoelen in de Citroën zijn uitgerust met luidsprekers en microfoons zodat passagiers gemakkelijker met elkaar kunnen praten. Juist! Speciaal voor de selfiegeneratie is de Aircross uitgerust met twee webcams aan weerszijden in de deurkozijnen, die foto’s kunnen nemen van uitstapjes en zo een reisalbum kunnen bijhouden op sociale netwerken.
De Citroën Aircross beleeft zijn wereldpremière op de Shanghai Motor Show, die van 22 – 29 april wordt gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8