Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 21 dec 2021

Open variant van Maserati MC20 heeft nog altijd een dak

Maserati heeft de MC20 al lang en breed gepresenteerd en maakt zich nu op voor de onthulling van de variant zonder dak. Die laat zich nu voor het eerst zien, alleen zit het dak er nog op.

De Italiaanse autobouwer deelt vandaag de eerste beelden van de convertible, zoals de auto nu nog heet. Maserati noemt ‘m nog geen Spider of Spyder, want de naam van deze opengewerkte MC20 is simpelweg nog niet bekend.

Alleen de neus

En dat geldt ook voor het uiterlijk. De hier afgebeelde MC20 convertible verschilt optisch vooralsnog namelijk nauwelijks van de gesloten variant. Het (verwijderbare) dak zit nog altijd op z’n plek, en Maserati deelt louter beelden van de voorzijde.

Dallara heeft meegewerkt aan de constructie voor de MC20. Men heeft gekozen voor één en dezelfde koolstofvezel monocoque, die maar op detailniveau hoeft worden aangepast voor de aankomende open variant. Om die reden heeft Maserati bijvoorbeeld ook gekozen voor omhoog scharnierende deuren in plaats van in het dak doorlopende vlinderdeuren. Op die manier hoeft er voor de open MC20 geen andere constructie te worden bedacht.

Geen targa

Overigens weten we van designer Giovanni Ribotta al dat de open MC20 een afwijkend dakontwerp krijgt. Veel weten we nog niet, maar de ontwerper verklapte tegenover Autovisie al wel dat de in de B-stijl opgenomen tankklep niet overeenkomst met die op de ‘Spider’. Dat betekent dat Maserati dus niet kiest voor een targa-achtige constructie. Er is wel ruimte voor een vouwdak, want de centraal geplaatste V6-motor ligt diep in het chassis. Bovendien lezen we in de namen van de officiële foto’s het woord ‘cabrio’, wat kan duiden op het gebruik van een klapdak.

Wat er precies gaat gebeuren, is nog even de vraag. Naar verwachting trekt Maserati binnen afzienbare tijd (wel in 2022) het doek van de MC20 convertible. Volgend jaar verwachten we ook de definitieve specificaties van die andere, nog wel interessantere variant. Dan stelt de Italiaanse autobouwer namelijk een volledig elektrische variant voor. Die moet een actieradius van minstens 380 kilometer hebben. De top bedraagt 310 km/h, sprinten tot 100 en 200 km/h gaat in respectievelijk 3 en 8,5 seconden.

Maserati MC20: dit is alles wat je moet weten over de Ferrari-killer!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.