Opel Grandland X Hybrid4, eerste echte hybride
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fopel-grandland-x-hybrid4-11.jpg)
In een wereld waar auto’s steeds milieuvriendelijker worden kan Opel natuurlijk niet achterblijven. Daarom komt het merk nu met haar eerste hybride-model: de Opel Grandland X Hybrid4, een hele mond vol.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fopel-grandland-x-hybrid4-6.jpg)
De Europese normen voor CO2-uitstoot van auto’s worden steeds strengen, en autofabrikanten moeten naar andere middelen grijpen om hun motoren zuiniger te maken. Minder cilinders en grotere turbo’s werken niet meer. Hybride-aandrijving biedt voor nu een oplossing voordat we echt helemaal uitstootloos moeten gaan rijden. Opel ziet dat ook in en heeft hybride-technologie in de Grandland X weten te monteren.
Vierwielaandrijving
Met het hybride maken van de SUV krijgt de koper een aantal fijne bijkomstigheden. Zo heeft de auto een gecombineerd vermogen van 300 pk. De 1,6 liter viercilinder turbomotor is goed voor 200 pk, de twee elektromotoren produceren 109 pk. Ook heeft de auto dankzij de elektromotoren nu standaard vierwielaandrijving (de aandrijflijn is identiek aan die van de DS 7 Crossback). Één van de elektromotoren voorziet samen met de verbrandingsmotor de voorwielen van de nodige paardenkrachten. De overgebleven elektromotor neemt de achteras voor zijn rekening.
Ook fijn is dat een tripje naar de supermarkt kan zonder dat de verbrandingsmotor aan hoeft te gaan. Deze zal namelijk alleen aanslaan als de 13,2 kWh accu na ongeveer 50 kilometer (WLTP) elektrisch rijden leeg is, of als er op een hoger snelheid gereden wordt.
Een pedaal
De Opel heeft nog een ander leuk kunstje overgenomen van volledig elektrische auto’s: ‘One Pedal Driving’. Dat wil zeggen dat bestuurder van de Grandland X Hybrid4 in het stadsverkeer eigenlijk het rempedaal niet hoeft aan te raken. De auto vertraagt krachtig vanzelf wanneer het gaspedaal losgelaten wordt. Met het vanzelf remmen laadt de auto de accu’s weer een klein beetje bij. Bij goed gebruik van dit systeem kan het bereik volgens Opel met maximaal 10% toenemen.
Als de accu toch leeg raakt, dan kan deze via bijvoorbeeld via een 7,4 kW thuislader binnen 1 uur en 50 minuten weer volledig opgeladen worden.
Over naar elektriciteit
Met de Opel Grandland X Hybrid4 zet de Duitse autobouwer de eerste stappen richting volledige elektrificatie, maar ren niet gelijk naar de dealer, want de auto zal pas begin 2020 op de markt komen. Het merk heeft als plan om voor 2024 elk Opel-model van een elektromotor te voorzien. Binnenkort verschijnt ook een volledig elektrische variant van de Opel Corsa. Helaas zijn hier nog geen verdere details over bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit