Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 14 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Opmerkelijke en snelle wisseling van de wacht in de top van Opel

Waar Opel-ceo Michael Lohscheller vorige week nog grootse toekomstplannen voor ‘zijn’ merk aankondigde, komt nu het nieuws naar buiten dat de Duitser binnenkort bij de fabrikant vertrekt. Zijn toekomst ligt buiten Stellantis.

Het is een opmerkelijke overstap, daar er geen aanwijzingen waren dat Lohscheller z’n taken bij Opel neer zou leggen. Vorige week deelde hij nog elektrificatieplannen van Opel. De Duitse autobouwer wil vanaf 2028 louter elektrisch aangedreven modellen aanbieden. De ceo stelde onder andere een moderne interpretatie van de iconische Manta voor, al wordt dat een SUV/crossover in plaats van een sportief gelijnde coupé.

Nieuwe uitdagingen

Waarom Lohscheller nu vertrekt, blijft onduidelijk. Zeker is dat hij z’n heil buiten Stellantis, het concern waar Opel nu onder valt, gaat zoeken. Opel zelf zegt dat Lohscheller ‘nieuwe uitdagingen buiten de organisatie’ zal aangaan. Lohscheller zelf neemt na vier jaar alweer afscheid als CEO bij Opel. De Duitser was al wel langer werkzaam voor de autobouwer, want hij kwam in 2012 binnen als CFO in Rüsselsheim.

Opel komt met elektrische opvolger van iconische Manta

Het nieuws kwam voor Opel niet onverwachts, zo lijkt het. Het merk uit Rüsselsheim stelt namelijk al direct een opvolger van Lohscheller voor. Uwe Hochgeschurtz zal per 1 september aanstaande de taken van Lohscheller overnemen. Het is voor Carlos Tavares, ceo van Stellantis, geen onbekende. De Portugees werkte immers samen met Hochgeschurtz bij Renault, waar laatstgenoemde aan het hoofd staat van Renaults activiteiten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Onduidelijke redenen

Waarom Lohscheller plots vertrekt, is dus onduidelijk. Het is bovendien redelijk opmerkelijk, gezien Opel ook al direct een opvolger had klaarstaan voor de Duitse topman. Wellicht deelt de partij binnenkort meer informatie over deze wisseling van de wacht.

Feit is dat Hochgeschurtz een zware taak wacht, gezien de autobouwer binnen zeven jaar het complete gamma moet elektrificeren. Vanaf 2024 moeten alle Opel-modellen al beschikken over een geëlektrificeerde aandrijflijn, inclusief de bedrijfswagens.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.