Ook Volkswagen aan de slag met bouw van gigafabriek
Volkswagen is aan de slag gegaan met de bouw van zijn eerste eigen accufabriek. Het Duitse autoconcern zet de fabriek nabij de stad Salzgitter neer, waar al een fabriek van Volkswagen staat. De EV’s van de Volkswagen Groep zullen voorzien worden van de batterijen die hier in elkaar gezet worden.
In totaal heeft het bedrijf 20 miljard euro vrijgemaakt om meerdere Europese accufabrieken op poten te zetten.
Eerste steen is al gelegd
De bouw is officieel begonnen. Het dochterbedrijf van Volkswagen genaamd PowerCo, is verantwoordelijk voor de bouw van de giga-fabriek en legde de eerste steen alvast klaar in bijzijn van Bondskanselier Scholz en CEO Herbert Diess.
Scholz nam de gelegenheid om te verklaren dat het essentieel is om ervoor te zorgen dat autofabrikanten minder afhankelijk worden van Aziatische toelevering als het op batterijen aankomt. Deze fabriek is wat dat betreft een stap in de goede richting.
Vanaf 2025
De productie zal van start gaan in 2025 waarna er afgerond 5000 personen zullen werken. Het streven van Volkswagen is om de fabriek in Salzgitter in te zetten voor de batterijproductie voor ruim 500.000 EV’s op jaarbasis.
De expansie van Volkswagen op het gebied van accufabrieken zou wel eens snel kunnen gaan. Het bedrijf heeft namelijk al verschillende locaties op het oog waar de volgende fabrieken gebouwd kunnen worden. Zo heeft het Zweden en Spanje in het vizier, maar de fabrikant ziet ook wel heil in de Verenigde Staten.
Nog meer accufabrieken
De bouw van accufabrieken neemt gestaag toe. De autowereld gaat CO2-neutraal en doet dat het liefst met batterijen van eigen makelij. Daarvoor moeten natuurlijk fabrieken gebouwd worden en dat is precies waar veel fabrikanten mee bezig zijn. Zo opende Mercedes half maart de deuren van zijn eerste accufabriek in de Verenigde Staten. Ook Hyundai kondigde kortgeleden aan zich voor te bereiden op het bouwen van een accufabriek in de VS. Zelfs minder grote namen zoals Vinfast werken hard aan hun eigen voorzieningen. Nu mag Volkswagen zich dus aan dat lijstje toevoegen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?