Ook jij kan bieden op deze nieuwe Bugatti Chiron Profilée
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F08-BUGATTI_CHIRON-Profilee.jpg)
Bugatti trekt het doek van een wel heel bijzonder model: de Chiron Profilée. Van de auto wordt slechts een exemplaar gemaakt. En die is nog niet vergeven. Sterker nog, je kan zelf bieden.
Die Chiron Profileé is bedoeld als minder radicale versie van de Pur Sport. Toch blijft de Bugatti alles behalve een subtiele verschijning.
Bugatti Chiron Profilée is minder radicaal
En dat is absoluut geen kritiek, want het design van de Chiron Pur Sport is slim, karaktervol en bovenal indrukwekkend. Het grootste verschil met de nieuwe Bugatti Chiron Profilée in vergelijking tot de Pur Sport is de achterspoiler. Geen grote vleugel die op de auto is gezet voor meer neerwaardsgte druk, maar een soort ducktail met luchtdoorlaat is verantwoordelijk voor 80 procent van de neerwaartse druk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F07-BUGATTI_CHIRON-Profilee.jpg)
En die druk is nodig. Ondanks het getemperde esthetiek haalt de Bugatti Chiron Profilée een topsnelheid van 380 kilometer per uur. De Pur Sport heeft een topsnelheid van 350 kilometer per uur. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten ze even snel, in 2,3 seconden. Met 5,5 tellen zit je op de 200 kilometer per uur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F01-BUGATTI_CHIRON-Profilee.jpg)
De aandrijflijn is identiek aan die van de Bugatti Chiron Pur Sport. De krachtcentrale, bestaande uit een W16-motor met een slagvolume van 8 liter en vier turbo’s, levert een vermogen van 1500 pk en 1600 Nm aan koppel.
Een herziene neus
Naast de achterkant en topsnelheid is ook de voorkant iets aangepast. Zo heeft het model bredere inlaten om koeling van de radiateurs te verbeteren en helpt een herziene frontsplitter mee aan de luchtgeleiding en downforce.
Stugger en meer camber
Bugatti heeft ook het onderstel aangepast voor de Chiron Profilée. De veren zijn 10 procent stijver dan die van de Sport en de achterste wielen hebben 50 procent meer camber. Dit betekent dat de wielen schever onder de koets staan waardoor je harder een bocht door kan.
Bugatti zou Bugatti niet zijn als ze ook maar ergens op zouden besparen. Daarom is het interieur voorzien van geweven leer, carbon en massief aluminium. Dit alles bij elkaar gebracht door een Aterlier uit Molsheim. Desondanks straalt het interieur eenvoud uit, net als bij de andere Chirons.
Ook jij kan bieden op de Bugatti Chiron Profilée
Heb je miljoenen liggen en ben je geïnteresseerd in de nieuwe hyperexclusieve Bugatti? Dan kan je gewoon bieden. De Bugatti Chiron Profilée wordt op 1 februari geveild door RM Sotheby’s, waarbij een percentage van de opbrengst naar goede doelen gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
LEGO dropt adembenemde hypercar als betaalbare bouwset
-
5 redenen waarom je (niet) de Bugatti Chiron Pur Sport moet kopen
-
Exclusief! Bugatti komt na 100 jaar met een opvolger van de Royale
-
Houd je hoofdharen vast! De open Bugatti Mistral gaat 420 km/h.
-
Dit zijn de 5 duurste auto’s op Nederlands kenteken
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?