Ook Audi RS Q8 krijgt meer vermogen dan een Bugatti Veyron
Ook Audi’s laatste RS-modellen zijn niet veilig voor tuners. Dat blijkt maar weer uit het feit dat Wheelsandmore met de RS Q8 in de weer is geweest.
Audi levert zijn topmodellen uit de RS-familie, de RS 6 en RS Q8, af met een krachtige V8 die goed is voor 600 pk. Maar dat er meer in die krachtbron zit, bewijzen ze zelf al in de vorm van de Urus. Want die kolossale Lamborghini heeft dezelfde motor, maar krijgt in Italië 650 paarden mee.
ABT RS 6-R
En dus weten tuners zich ook wel raad met de 4,0-liter V8 TFSI. Eerder deze week reed Autovisie-redacteur Dries van den Elzen bijvoorbeeld met de RS 6 van ABT, de bekende tuner van de Volkswagen Groep. De mannen uit het Zuid-Duitse Kempten persen 740 pk en 900 Nm uit de vierliter. Maar het kan natuurlijk altijd nog gekker. Althans, qua cijfers dan.
Dat bewees het eveneens Duitse Wheelsandmore een tijdje terug al met hun kijk op de Audi RS 6. Ze gaven de superstation 1010 pk en 1250 Nm koppel mee. Nu flikken ze hetzelfde kunstje met een Audi RS Q8.
Zelfde behandeling
De kolossale SUV krijgt namelijk – niet geheel onverwachts – dezelfde behandeling als de RS 6. En dus hebben ze ook hier partikelfilters, de katalysator en dempers verwijderd. Daardoor kan de V8 beter ademen. Ook heeft hun RS Q8 verbeterde turbo’s, gemodificeerde inlaatspruitstukken en een F1-luchtfilter. Tel daarbij de nodige software-upgrades op en het vermogen stijgt naar eveneens 1010 pk en 1250 Nm. En dus heeft de enorme Audi ineens meer vermogen dan een ‘normale’ Bugatti Veyron.
De grote vraag is natuurlijk of je dat allemaal moet willen. Want het blijft onduidelijk of zo’n hevig getunede auto, zonder al die verplichte filters, wel de weg op mag. Wheelsandmore geeft wel aan dat een TüV-goedkeuring inbegrepen is.
Betrouwbaarheid RS Q8
En dan hebben we het nog niet eens over betrouwbaarheid en driveability van zo’n RS Q8. Want bij ABT weten ze heel goed wat ze doen. Aan hun auto’s werken namelijk ook de mannen en vrouwen die aan andere producten van de Volkswagen Groep werken. Bovendien krijg je in Kempten een dikke garantie mee. ABT smeert het extra vermogen daarnaast over het gehele toerenbereik uit, in plaats van enkel in de hoogste toeren. Dat is bij veel van zulke extreme tuners wel het geval, en dat komt de driveability niet ten goede.
Wel is zo’n behandeling bij Wheelsandmore goedkoper dan bij ABT. En dat zal dus ook een reden hebben. Maar als je €42.000 meeneemt, heeft je RS Q8 ineens 1010 pk als je hem later op komt halen. Bij ABT moet je €78.000 meenemen voor de RS 6. En oh, vergeet trouwens je eigen Audi niet.
Overigens kun je bij ABT ook aankloppen voor een opwaardering van je RS Q8. Het resultaat? 700 pk en 880 Nm. Voldoende?
Lees ook:
Ook interessant
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair