Autovisie
Autovisie Nieuws 14 apr 2020

15 jaar Bugatti 16.4 Veyron

De Carbon-champagneflessen blijven voor Bugatti ontkurken, want na de 110e verjaardag van het Franse merk vorig jaar staat de feestcommissie van de Franse sportwagenfabrikant alweer klaar voor het volgende jubileum. De 16.4 Veyron viert zijn vijftiende verjaardag. Tegelijkertijd is het dit jaar precies twintig jaar geleden dat het huidige Bugatti werd opgericht.

Op 22 december 2000 richtte Volkswagen Frankrijk het hedendaagse Bugatti Automobiles SAS op. Een heuglijk feit binnen de Volkswagen Group, dat in 1998 de rechten op de naam Bugatti had verworven en in datzelfde jaar ook Lamborghini en Bentley wist te veroveren. Bugatti keerde met de oprichting van het bedrijf twee jaar later officieel terug. En hoe? Met de sportwagen Veyron. Direct na het inlijven van de rechten op de naam Bugatti startte het met het uitwerken van verschillende modellen.

Giugiaro

Het Italiaanse ITAL-Design werd erbij betrokken. Grondlegger van de onderneming, Giorgietto Giugiaro, was een vriend van de toenmalige Volkswagen-baas Ferdinand Piëch en de Italiaan had zich ook bemoeid met het merk in de tijd dat het onder Romano Artioli viel. Giugiaro tekende 1993 gratis de EB112-concept car voor het Bugatti van Artioli. Het was ook daadwerkelijk de bedoeling dat de limousine naast de sportwagen EB110 in productie ging. Echter, nog voordat de EB112 kon worden uitgewerkt tot productiemodel – er zijn er drie gebouwd en verkocht – ging het in Italië gevestigde bedrijf failliet.

Eén en acht in de naam

Toen Volkswagen Bugatti inlijfde en de Duitsers Giugiaro hadden benaderd voor het toekomstige model, koos men ervoor om de lijn van de EB112 voort te zetten. Uit de Italiaanse koker kwam een vierpersoons sportlimousine met twee portieren, de EB118. De twee laatste cijfers verwijzen naar de motor, een 18-cilinder krachtbron! Juist die motor zette heel het spel in gang om Bugatti nieuw leven in te blazen. Het idee van de krachtbron was er overigens eerder dan de intentie om Bugatti aan de Volkswagen-stal toe te voegen.

Bugatti EB118

Het idee voor de W18-motor

In het jaar voor de overname van Bugatti door Volkswagen zaten de toenmalige motorontwikkelingsbaas Karl-Heinz Neumann en Volkswagen-kopman Ferdinand Karl Piëch in de Shinkansen-trein van Tokio naar Nagoya. Op een enveloppe tekende Neumann een motor met liefst 18 cilinders. Piëch, een begaafd motorontwikkelaar en ingenieur, had er oren naar. Hij beschreef de krachtbron als het hart van de auto, die centraal stond in het totaalontwerp. De achttiencilinder bestond uit drie VR6-cilinderbanken met een blokhoek van 60 graden ten opzichte van elkaar. De atmosferische motor kende een cilinderinhoud van 6,25 liter en putte daar 555 pk uit. De heren stelden dat het een ideale motor voor superieure coupés en luxe sedans zou zijn.

Bugatti Veyron 18-cilinder schets
Bugatti Veyron 18-cilinder schets

Welk merk past bij de W18-motor?

De grote vraag was, bij welk merk past de krachtbron het beste? Op dat moment had Piëch al zijn oog laten vallen op Bentley en Rolls-Royce, die door de toenmalige eigenaren in de etalage waren gezet. Piëch lijfde later alleen Bentley in, omdat de rechten op de naam Rolls-Royce niet tot de deal behoorden en via de eigenaar aan BMW werden gegund. In 1998 genoot hij van een paasvakantie op Mallorca toen hij zijn jongste zoon Gregor een speelgoedautootje van een Rolls-Royce liet zien. Gregor negeerde echter het autootje en gaf de voorkeur aan de auto ernaast, die door papa vervolgens werd gekocht. Het betrof een Bugatti Type 57 SC Atlantic.

Twee exemplaren

Piëch kocht er twee, zo liet hij in zijn boek Auto.Biographie optekenen. Het andere modelletje was voor Jens Neumann, lid van de Raad van Bestuur voor Groepsstrategie, Financiën, Juridische Zaken en Organisatie. Dat was een signaal om de rechten van het op dat moment failliete merk te kopen. Kort na de vakantie werd Bugatti ingelijfd door Bugatti International S.A. Holding over te nemen, en hadden Ferdinand Karl Piëch en Karl-Heinz Neumann een merk voor hun gewenste krachtbron.

Via drie concept cars naar de Veyron

De EB118 was het eerste studiemodel onder supervisie van Piëch met daarin de W18-motor. Enkele maanden later verscheen de EB218. Dat is makkelijk gezegd een EB118 met vier in plaats van twee deuren. Daarna wijzigde de koers. Het derde studiemodel was een sportwagen, gevolgd door een tweede studie van een sportwagen. Laatstgenoemde was de 18/4 Veyron, de voorloper van het uiteindelijke Bugatti-model. Maar de W18-motor heeft het productiestadium niet gehaald. De techneuten stapten over op het compactere concept met zestien cilinders, waarbij de twee keer acht cilinders in een V-vorm staan. Door het verspringen van de cilinders per cilinderbank doopte Volkswagen de in Duitsland vervaardigde krachtbron tot een W-motor.

Bugatti Concept Cars
Bugatti Concept Cars

Tien jaar in productie

De Veyron werd in 2001 officieel aangekondigd met de W16-motor. Bugatti zou nog twee jaar nodig hebben om de sportwagen in productie te nemen. Het duurde door technische struikelblokken echter tot 2005 voordat de liefst 1001 pk sterke en 407 km/h snelle sportwagen het levenslicht zou zien. Bugatti bouwde slechts 300 Coupés en 150 stuks van een variant met uitneembaar dakpaneel. De laatste Veyron liet zich in 2015 op de Autosalon van Genève zien. Een jaar later verscheen de opvolger in de vorm van de Chiron, al was het in eerste instantie niet de bedoeling om de Veyron door een sportwagen te vervangen.

De Bugatti Veyron World Record Edition.

Elektrische toekomst?

In 2023 zal naar verluidt de allerlaatste Chiron de fabriek in het Franse Molsheim verlaten. Het luxury-sportwagenmerk zal zich vanaf dat moment gaan toeleggen op een nieuw project, de derde fase binnen het huidige bestaan. Welke kant Bugatti op gaat, staat nog in de sterren geschreven. Wordt het een elektrische auto, een SUV of crossover? Het is nog raadselachtig. Dat Bugatti een vervolg krijgt, staat zo goed als vast. Het merk heeft een lange historie. Het huidige deel werd pas twintig jaar geleden geopend.