Kwid Life, oftewel Quit Life. Niet per se wat je als autofabrikant uit stralen, gokken wij…


 

Kwid Life?!

Soms kun je als marketingafdeling je doel voorbijschieten. Op de Braziliaanse website van Renault wordt dat behoorlijk duidelijk. In dat land verkoopt Renault namelijk de Kwid, een goedkope hatchback met wat dikkere bumpers en een verhoogde ophanging. Voor de namen van de uitvoeringen werd echter gekeken naar de Europese varianten en dus kwam er naast de ‘Zen’ en ‘Intens’ ook de instapversie ‘Life’. Leuk, zo’n hippe Engelse naamgeving, maar voor iedereen die een beetje Engels spreekt, zal ‘Quit Life’ toch wel heel vreemd klinken.

Onveilig

Nu we toch over de Kwid bezig zijn, de marktintroductie van de auto ging in Brazilië ook niet helemaal vlekkeloos. De Kwid kreeg daar een zeer lage score (één ster) bij de crashtest, waarop Renault de auto uit heeft gerust met meer veiligheidstechnieken. Ook werd hij op meerdere punten verstevigd. Na de aanpassingen kreeg de auto drie sterren in de crashtest.

India

De Kwid wordt niet alleen in Brazilië gebouwd, maar ook in India. De auto is in dat land een groot succes. De belangrijkste reden daarvoor is de prijs: de auto kost daar ‘slechts’ 3350 euro. Overigens wordt hij daar ook niet als ‘Life’ geleverd, maar worden er andere namen voor de uitvoeringen gehanteerd. Daar kun je de Kwid als ‘RXE’, ‘RXL’ en ‘RXT’ krijgen en ook als ‘STD’, ook niet per se een gelukkige naam overigens. Daar komen nu tijdelijk twee uitvoeringen bij: Voor net geen 400 euro extra ten opzichte van de basisuitvoering kun je tijdelijk kiezen voor de Kwid ‘Captain America’ of de Kwid ‘Iron Man’. Om je even een beeld te geven van de prijs in Brazilië: daar moet je minimaal 7800 euro aftekenen voor een Kwid. Prijzige verstevigingen dus, al krijg je dan geen superhelden-uitvoeringen, maar de veiligere ’Life’.