Het is dat deze Fiat Eden Roc duidelijk erg klein is, anders had hij kunnen doorgaan voor een opengewerkte Chevrolet Corvair Greenbrier Sportswagon. Het door Pininfarina ontworpen strandautootje - dat bij Gooding & Company wordt geveild - werd in opdracht van voormalig Fiat-baas Gianni Agnelli gemaakt.

Fiat 2


Agnelli wilde graag een stijlvol wagentje waarmee hij gasten van zijn huis aan de Zuid-Franse kust naar de waterkant kon brengen. Pininfarina ontwierp en ontwikkelde de Fiat Eden Roc, die op een verlengd en verbreed 600 Multipla-chassis staat.

Toen de Eden Roc in 1956 op de autoshow van Parijs debuteerde, plaatse William Doheny, directeur van de Union Oil Company, meteen een order (hij kocht op de show ook de Ferrari 410 Superamerica ‘Superfast 1’). Hij wilde het karretje gebruiken bij zijn huis aan het Amerikaanse Lake Arrowhead.

"De parkeervergunningen zitten nog op de ruit van de Fiat"

En dat deed Doheny tot en met de jaren tachtig (de parkeervergunningen van het plaatsje Lake Arrowhead zitten nog op de ruit van de Fiat), waarna de Eden Roc werd opgeslagen. In 2008 haalde een familielid hem weer tevoorschijn.

Hij besloot de Fiat te restaureren, ook al was de Eden Roc nog in uitstekende staat. Verder vergrote hij de motorinhoud naar 962 cc, waardoor het vermogen van de viercilinder een sprongetje maakte naar 50 pk.

De Doheni-auto is één van twee Eden Rocs ooit gemaakt (de andere is uiteraard Gianni Agnelli’s exemplaar). Wat het Fiatje kost? Tja, als je dat moet vragen, kun je hem niet betalen. Nee, wacht… De prijs is op aanvraag, dus als je daarnaar moet vragen, kun je hem dus wel betalen.

fiat 3
fiat 3