Onder de hamer: de eerste Ferrari 275 GTB/4
![Ferrari 275 GTB/4 - Coys - Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/CTcm3vtS7rNr7t5Hsxz5ufAVeO0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FFerrari-275-GTB4-Coys-5-Autovisie.nl_.jpg)
Hoe meer historie, hoe hoger de prijs. Dat zal zeker opgaan voor deze bijzondere Ferrari 275 GTB/4. Het is namelijk het allereerste exemplaar van de auto. Binnenkort wordt hij geveild door veilinghuis Coys.
![Ferrari 275 GTB/4 - Coys - Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/DEwwEbuBdn9mF4oSGxjj3dKWdoI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FFerrari-275-GTB4-Coys-4-Autovisie.nl_.jpg)
Parijs 1966
Twee jaar na de introductie van de Ferrari 275 kwam het merk al met een sterk verbeterde versie: de 275 GTB/4. Ferrari had behoorlijk werk gemaakt van de 3,3 liter V12, die nu vier bovenliggende nokkenassen had gekregen. De motor levert 300 pk, terwijl hij eerder rond de 280 pk leverde. Ook kreeg hij standaard zes carburateurs mee. Op de Autosalon van Parijs in 1966 werd de verbeterde auto voor het eerst getoond en die auto wordt nu geveild.
Amerika
Na de grote autoshow in Parijs vertrok deze Ferrari 275 GTB/4 met chassisnummer 08769 naar de Verenigde Staten. Daar was hij tot 1983 in het bezit van zijn eigenaar in de staat Illinois, die hem vervolgens inruilde bij Ferrari South USA. Eind jaren 80 kwam de auto terug naar Europa, waar hij in het bezit kwam van een Zwitserse verzamelaar. Een paar jaar later ging hij weer de zee over, maar nu niet zo ver. Een Britse verzamelaar kocht de bijzondere Ferrari en zorgde er tot 2004 goed voor, toen hij voor het eerst door Coys werd geveild. Nu laat de eigenaar die hem toen kocht de auto weer door het veilinghuis aanbieden.
Miljoenen
Als deze deze Ferrari 275 GTB/4 op 18 mei in Londen geveild wordt, zal het een van de topstukken zijn. Coys rekent op een opbrengst tussen de 2,4 en 3,4 miljoen euro voor de auto. Aangezien de hele historie van de auto bekend is en het de showauto uit 1966 betreft, is dat niet onrealistisch.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?