Onder de hamer: Citroën 2CV Sahara – Twee voor de prijs van één
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-3.jpg)
De Citroën 2CV Sahara, later 2CV Bimoteur genoemd, is een opmerkelijke verschijning in de geschiedenis van het Franse merk. Eind jaren vijftig moest er een vierwielaangedreven auto worden ontwikkeld die zijn weg moeiteloos kon vinden in de Franse kolonies in Noord-Afrika.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-2.jpg)
Om de kosten acceptabel te houden, besloot Citroën zoveel mogelijk bestaande onderdelen te gebruiken met als resultaat dat de fabrikant een extra motorblok achterin een 2CV plaatste met een andersom gemonteerde versnellingsbak eraan gekoppeld. Bijkomend effect was dat er twee contactsloten en benzinetanks werden geplaatst. Goedkoop was de Sahara niet, met een prijs die twee keer zo hoog lag dan die van een normale 2CV. Tussen 1960 en 1967 zijn er 694 exemplaren gebouwd, waarvan er veel zijn afgeleverd aan Zwitserse postbodes. Onder verzamelaars is de bijzondere Eend een gewild object waardoor de prijzen flink oplopen.
“De fabrikant plaatste een extra motorblok achterin de 2CV”
Deze Citroën 2CV Sahara 4×4 uit 1962, met chassisnummer 0332, wordt op 4 februari geveild door Bonhams tijdens Retromobile in Parijs. De Franse auto zou ongeveer tien jaar geleden gedeeltelijk zijn gerestaureerd en vandaag de dag in een goede werkende staat zijn. Om de Sahara in perfecte staat te krijgen, moeten er echter nog de nodige puntjes op de i worden gezet. De verwachte opbrengst ligt volgens Bonhams tussen de 85.000 en 125.000 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FEend-1.jpg)
Via THECOOLCARS.nl, de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst.
Lees ook:
Ook interessant
-
Verbeterde Lamborghini Urus in tweetrapsraket
-
Bentley Batur in voetsporen Bentley Bacalar
-
Wil je de Ford-topman de waarheid zeggen? Dit is je kans!
-
Is dit het goede moment om een occasion te kopen?
-
BMW verwacht dat de kritiek op abonnementen wel overwaait
-
Maximumsnelheid binnen bebouwde kom naar 30 km/h?
-
Lamborghini Huracan Tecnica al uitverkocht
-
Lucid heeft weer pech, verlaagt productieaantallen
-
Je kan bieden op Paul Walker’s 1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7
-
Komt er eindelijk weer een Opel Astra hot hatch?
-
Geen traditionele opvolger DS Automobiles
-
Deze Porsche 993 is een fabelachtige restomod