Oekraïne bracht ons deze automodellen
Het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne beheerst Nederland vandaag. Welke automodellen zijn er eigenlijk door de jaren heen geproduceerd in het Oost-Europese land waar nu zoveel om te doen is?
Je zou het misschien niet zeggen, maar Oekraïne heeft een behoorlijk respectabele staat van dienst als het om autoproductie gaat. In de Sovjet-tijd verlieten er op het hoogtepunt al jaarlijks 200.000 voertuigen de fabrieken. Tegenwoordig ligt de jaarproductie naar schatting tussen de 100.000 en 200.000 modellen, al zijn dat voornamelijk bedrijfsauto’s en vrachtwagens. Toch komen er ook de nodige personenauto’s uit Oekraïne. We lichten de opvallendste voorbeelden uit.
ZAZ
Zaporozjski Avtomobilny Zavod (ZAZ) kunnen we vertalen als Autofabriek van Zaporizja (een grote stad in het zuidoosten van Oekraïne). Daar begon eind jaren vijftig de ontwikkeling van de Zaporozhets-modellen. De eerste generatie, met typeaanduiding 965 (zoals hierboven te zien), verscheen begin jaren zestig en mogen we gerust de eerste fatsoenlijke productieauto uit het land noemen, al was hij voor een groot deel gebaseerd op de Fiat 600. De motor verschilde wel: in plaats van een Italiaanse vier-in-lijn lag er een V4 uit de Sovjet-Unie achter in de Zaporozhets – aanvankelijk met 23 pk, later goed voor 30 pk. Dit compacte model was echter wel prima betaalbaar en bovendien goed te onderhouden door de Sovjet-bevolking zelf.
De tweede, veel moderner ogende generatie (waarvan nota bene Vladimir Poetin een exemplaar bezit) had veel weg van de NSU Prinz en zag in 1966 het levenslicht. Er werden door de jaren heen maar liefst circa 3,5 miljoen Zaporozhetsen gebouwd. De opvolger van deze eerste Oekraïnse auto, Tavria genaamd, verscheen eind jaren tachtig als door ZAZ zelf ontwikkeld model ten tonele en wordt pas sinds 2011 niet meer gebouwd. Tegenwoordig maakt het automerk vooral varianten op modellen van General Motors Korea, voorheen bekend als Daewoo.
LuAZ
Tijdens de Koreaanse Oorlog zagen de Sovjets in dat ze een goede tegenhanger nodig hadden voor de Amerikaanse Jeep, om bevoorradingen en troepen vlot te kunnen vervoeren over korte afstanden. Het nationaal onderzoekscentrum voor automobielen (NAMI) kreeg de opdracht om dat voertuig te ontwikkelen. Zo ontstond een amfibievoertuig dat licht genoeg was om in de lucht vervoerd te worden, maar ook 400 kilo kon vervoeren over land – met dank aan dezelfde (nu 37 pk-sterke) V4-motor die de ZAZ Zaporozhets 965 aandreef.
Oekraïne kreeg de eervolle taak om de Sovjet-jeep te produceren in de fabriek van Lutsk, waar Lutskyi Avtomobilnyi Zavod (LuAZ) al sinds 1951 vrachtwagens repareerde. Reden genoeg om het voertuig LuAZ-967 te dopen. Opvallend genoeg was deze auto normaliter voorwielaangedreven, al kon het vermogen desgewenst ook naar de achteras gestuurd worden om er een 4X4 van te maken. Tot 1975 bleef de 967 gebouwd worden in verschillende gedaantes en doorontwikkelingen, waaronder de krachtigere 969M, een zeswieler en verschillende andere prototypes.
LEES OOK: ZO GEMEEN KLINKT DE ABARTH 124 SPIDER
Ook uit Oekraïne
Er zijn diverse andere autofabrikanten in Oekraïne, al bouwen deze vooral modellen in opdracht van buitenlandse automerken of derivaten daarvan. Zo is de Lada 2110 in het land verkrijgbaar als Bogdan, afkomstig van de gelijknamige fabrikant. Ook verschillende modellen van het Koreaanse Hyundai en JAC Motors uit China zijn vervaardigd door Bogdan, dat tevens bussen en militaire pantservoertuigen bouwt.
Een andere serieuze partij op dit vlak is Eurocar, dat sinds 2001 opereert in opdracht van Volkswagen. Deze industriële grootmacht binnen Oekraïne bouwt onder meer modellen voor Seat en Skoda – waaronder de huidige generatie Octavia – en levert jaarlijks meer dan 100.000 auto’s af.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8