Het is voor veel mensen het grootste argument tegen elektrische auto's: is je accu leeg, dan moet je veel te lang aan de laadpaal staan om verder te kunnen. Het Chinese NIO heeft daar dé oplossing voor en breidt deze razendsnel uit. 

NIO ES8


Zelfs al sta je aan de snellader, 'tanken' met een elektrische auto duurt langer dan met een conventionele auto. Hoewel laadsnelheden en accucapaciteiten zich in rap tempo ontwikkelen, is het voor veel mensen toch nog een reden om de EV links te laten liggen. Maar in China is men al een stuk verder. NIO is namelijk al een tijd bezig met het bouwen van zogenaamde 'battery swap stations'. Een soort garage waar je je auto parkeert, terwijl een robot het gehele accupakket van je auto verwisselt. Magie uit de toekomst? Nee, want de eerste stations zijn al geopend.

Lenovo

Goed, wat is NIO dan precies? NIO is een Chinees bedrijf dat in 2014 werd opgericht in Shanghai. Verschillende partijen zoals Tencent, Temasek, Baidu, Sequoia, Lenovo en TPG investeerden direct in de start-up. Het merk kwam eerst met een elektrisch sportwagen, maar lanceerde vorig jaar in China twee elektrische SUV's: de ES6 en ES8. In totaal werden er al 19.727 van die auto's verkocht. Exclusief voor die modellen biedt het merk nu de mogelijkheid aan om in drie minuten (!) het gehele accupakket te laten verwisselen.

Het hele proces lijkt vrij simpel. NIO-eigenaren kunnen met een app zo'n station zoeken. Momenteel zijn er zo'n honderd van te vinden in negen Chinese steden. Eenmaal in het station wordt de auto precies op de juiste plek gezet zodat de robot zijn werk kan doen. Die schroeft het accupakket los, schuift het onder de auto vandaan en rolt het naar een oplaadpunt. Een volgeladen pakket wordt richting de auto geschoven en door de robot weer onder de auto geschroefd. Na drie minuten rijd je dus met een volle batterij weer verder. Met zo'n volle 84 kWh-accu kom je met de ES8 volgens het merk overigens 425 km ver (NEDC), sprint je in 4,4 seconden naar de 100 km/h en heb je 650 pk onder je rechtervoet.

NIO Swap Station


Duur

Het klinkt eigenlijk best als een voor de hand liggend idee, en NIO is ook zeker niet de eerste met dit plan. Jaren terug was er al een start-up genaamd Better Place, dat met hetzelfde idee kwam. Het bouwen van zo'n station was toen echter te duur, batterijen waren te zwaar. Ook Tesla probeerde het, maar besloot toch te investeren in hun grote netwerk van Superchargers.

En dus zul je denken, zo'n batterijwissel bij NIO is niet te betalen. Maar niets is minder waar. NIO zegt dat zo'n accuwissel $25 dollar per keer kost. Een maandabonnement kost $130. Klanten die vroeg hebben gereserveerd en de Founders Edition van de ES8-SUV hebben gekocht, kunnen zelfs 12 keer per jaar hun batterijen vervangen. Nio wil in 2020 1.100 van deze stations hebben. We zijn benieuwd of dat gaat lukken. Geheel toevallig is Tesla ook hard bezig om het netwerk in China flink uit te breiden.

NIO ES8


Snellader

Vanzelfsprekend kunnen de ES6 en ES8 ook aan de snellader worden gehangen. Klanten krijgen 1.000 kWh per maand gratis en kunnen 15 keer per maand gebruik maken van de 'valet service'. In dat geval komt het bedrijf zelf langs bij de eigenaar om de batterijen op te laden. Bovenstaand klinkt allemaal fantastisch voor de toekomst van de EV. Of het allemaal gaat werken, is natuurlijk nog maar de vraag. Want wat gebeurt er als NIO straks 300.000 ES8's of meer heeft rijden? Zijn er dan genoeg volle accu's voor iedere eigenaar? Wat gebeurt er wanneer een robot niet juist z'n werk doet? En dus zijn we ontzettend benieuwd naar de toekomst van deze plannen.

Overigens richt Nio zich niet alleen op de Chinese markt. Het bedrijf presenteert zich als 'global startup' en heeft kantoren in München en Londen. Wanneer en of de het merk met de swap stations naar Europa komt, is nog onduidelijk. Wel is het plan om de ES8 binnen twee jaar naar ons continent te brengen.