Nio EP9 laat zich weer eens zien en is sneller dan een Koenigsegg

Het is alweer een flinke tijd stil rondom de Nio EP9, maar de Chinese en elektrische hypercar laat weer iets van zich horen. Via een ouderwetse dragrace.

Althans, horen… De EP9 is volledig elektrisch en dus stil. Het Chinese Nio kondigde de auto alweer een aantal jaren geleden aan, maar hield het daarna lange tijd stil rondom het model. Tot vorige week, toen er een video verscheen waarin de EP9 het opnam tegen een Lamborghini Aventador SVJ en een Koenigsegg Agera R.

Camera-auto

Officieel nam de Nio het trouwens niet eens op tegen de twee Europese hypercars. De EP9 diende namelijk als camera-auto om de dragrace tussen de Aventador SVJ en Agera R te filmen. Een slimme zet, want door de bizarre prestaties van de Chinese auto was het een eitje om de twee Europeanen al rijdend en van voren te filmen.

Het betrof hier een zogenaamde quarter-mile drag race, een sprintwedstrijd over 400 meter, dus. De Lamborghini Aventador SVJ deed er 12,32 seconden over om die afstand te overbruggen, en passeerde de lijn met een topsnelheid van 191,2 km/h. De Koenigsegg deed er 13,17 seconden over, maar reed op dat moment wel véél sneller: 199,1 km/h. Had de Agera R een iets betere start gehad, dan had-ie de Italiaan met gemak verslagen. Zie hieronder de beelden van de race:

Beide auto’s moesten het echter afleggen tegen de Nio EP9. De tijd en snelheid van het Chinese model zijn niet gepubliceerd, maar op het eind van de video is te zien dat de EP9 de finishlijn véél eerder en sneller passeert dan de twee overige hypercars, terwijl-ie ook nog áchter de Lambo en Koenigsegg start.

Vier elektromotoren

Dat is allemaal te danken aan de vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven. Ze hebben een vermogen van 250 kW, gecombineerd goed voor 1000 kW oftewel 1360 pk. Daarmee kan-ie in 2,7 seconden de 100 km/h aantikken. Binnen 7,1 seconden rijdt de EP9 al 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 313 km/h. Het elektromonster weegt in totaal 1735 kg, waarvan 364 kilo’s door de batterij worden opgeëist. Daarmee is het mogelijk om een dikke 400 km af te leggen, mits je je rechtervoet in bedwang weet te houden.

nio_ep9_74
Dat de Nio EP9 snel is, wisten we al. Het model brak eerder al records op Goodwood en de Nürburgring.

De EP9 kun je daarna uiteraard aan de snellader hangen, maar het is ook mogelijk om het accupakket in een paar minuten te laten verwisselen. Misschien gaat er nu een lampje bij je branden, want Nio is het bedrijf dat in China ook elektrische SUV’s aanbiedt en zogenaamde swapping stations heeft gebouwd.

Accu vervangen

In zo’n station kunnen eigenaren van een Nio-model (bijvoorbeeld de ES6 en ES8) het accupakket van de auto door een robot laten vervangen door een accupakket dat volledig is opgeladen. De robot doet er een paar minuten over om het pakket onder de auto vandaan te schroeven, naar een oplaadpunt in het station te rollen, een opgeladen exemplaar te pakken en die weer onder de auto te schroeven.

NIO Swap Station

Het klinkt interessant, en dat is het ook. Eigenaren van een Nio kunnen namelijk ook een batterij met een grotere accucapaciteit in zo’n station laten monteren. Zo biedt het bedrijf momenteel pakketten aan met een capaciteit van 70, 84 of 100 kWh. Met dank aan subsidies vanuit de Chinese overheid kost het klanten zo’n 25 dollar om een batterij te laten verwisselen. In oktober van vorig jaar meldde het bedrijf dat de service een miljoen keer is gebruikt. Dit jaar is Nio van plan om een nieuwe generatie van wisselstations te gaan bouwen, waarbij processen worden geoptimaliseerd en versneld. Ook laat het volgende week een nieuwe elektro-sedan zien.

Toekomst

Of deze swapping stations de toekomst zijn, is echter nog maar zeer de vraag. Verschillende partijen, waaronder Tesla, dachten in het verleden al een dergelijke service aan te bieden, maar besloten toch om te investeren in een snellaadnetwerk. Nu de laadtijden en -capaciteiten van elektrische auto’s steeds sneller worden, is het immers maar de vraag of dure en complexe wisselstations nog nodig zullen zijn. Nio is wél van plan om de ES8, hun grootste SUV, binnen afzienbare tijd naar Europa te halen. Of het ook van plan is een eigen netwerk van wisselstations te gaan bouwen in ons continent, is nog onduidelijk.

Overigens komen we nog even terug op de EP9, want dat is wel degelijk een productiemodel. Nio bouwde eerder al 6 exemplaren van de auto, die het allemaal in investeerders verkocht voor zo’n 2,5 miljoen dollar. Het was destijds -we hebben het over 2018 – van plan om er nog tien auto’s van klanten bij te bouwen. Mogelijk gaat Nio binnenkort opnieuw meedoen in het segment van elektrische hypercars, dat dit jaar gaat losbarsten met o.a. de Lotus Evija, Rimac C_Two en Aspark Owl.