Automobili Pininfarina: geen poging snelste elektrische hypercar ter wereld
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FBattista-High-Speed-Dynamic-Tests-10.jpg)
Automobili Pininfarina is vooralsnog niet van plan om met de Battista een recordpoging te ondernemen voor de snelste elektro-auto ter wereld. Dat zegt Rene Wollmann, Dynamics-specialist van Automobili Pininfarina.
Als het om hypercars met een verbrandingsmotor gaat, is er een hevige strijd gaande tussen Bugatti, Koenigsegg en SSC. De verschillende merken strijden al geruime tijd om de titel ‘snelste productie-auto ter wereld’, of dat nu een officieel erkend record is of niet. Bugatti haalde bijna 500 km/h en Koenigsegg tikte meer dan 450 km/h aan, waarbij opgemerkt moet worden dat de Zweedse autobouwer de topsnelheid volgens de officiële regels voor een record heeft neergezet. De Bugatti Chiron Supersport 300+ reed namelijk niet in de vereiste twee richtingen. SSC riep dat het de allersnelste was, totdat bleek dat de data niet klopte. Binnenkort onderneemt SSC een nieuwe poging. Bugatti stelt ondertussen dat de Supersport 300+ meer dan 500 km/h moet halen.
Banden beperkende factor
Het is de vraag wanneer de kwalificatie ‘snelste elektrische hypercar’ volgt. Of komt die race er niet? Er zijn verschillende spelers die met een supersnelle elektrische sportwagen komen. Zo plant Lotus de Evija met 2000 pk, Rimac een 1900 pk sterk monster en Automobili Pininfarina de 1900 pk sterke Battista. Topsnelheid? Daar is inmiddels een correctie in doorgevoerd. René Wollmann van Automobili Pininfarina legt uit dat de banden in eerste instantie in deze strijd een beperkende factor waren. Met de Pirelli P Zero-banden haalde de Battista eerst 330 km/h. Maar bestelde je optioneel de bredere en lichtere banden van Michelin (Pilot Sport Cup 2R), dan haalde de elektro-hypercar 350 km/h. Inmiddels haalt de Battista ongeacht het schoeisel 350 km/h! Hij ziet echter niets in een race om de titel ‘snelste elektro-straatauto ter wereld’. Ook een rondetijd op de Nordschleife staat niet gepland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpininfarina-battista-4-1.jpg)
Laatste testfase
Automobili Pininfarina is momenteel aan het testrijden op de Nardo-kombaan in Zuid-Italië. Het bedrijf heeft daar een kamp opgezet, van waaruit de laatste testsessies worden georganiseerd. De fabrikant werkt onder andere aan het prestatieniveau van de elektrische aandrijflijn en de kalibratie van onder andere de schokdempers, het programmeren van de verschillende rijmodi (Calma, Pura, Energica, Furiosa en Carattere) en het uitwerken van het torque vectoring-systeem met de vier elektromotoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FRene-Wollmann_Director-Sports-Car.jpg)
Prijs Automobili Pininfarina Battista
Het ontwikkelingsteam bestaat uit eigen medewerkers, alsmede een team dat door het Kroatische Rimac is ingezet. De 1900 pk/2300 Nm sterke Battista is een deels gemeenschappelijk project met het Kroatische ontwikkelingsbedrijf. De twee bedrijven delen de technische basis voor een hypercar die zowel onder de naam Automobili Pininfarina als Rimac op de markt komt. Automobili Pininfarina brengt de auto als eerste op de markt. Dat moet begin 2021 gebeuren. Hij komt er alleen als ongeveer twee miljoen euro kostende coupé. De auto wordt in Nederland verkocht via Louwman Exclusive. Belgische geïnteresseerden dienen zich te melden bij de Ginion Group.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Audi en VW zullen brandstofmodellen in leven houden met facelifts’
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd