De prestaties van een achtcilinder, maar nog efficiënter dan een V6. Mercedes-Benz was enorm veeleisend bij de ontwikkeling van de nieuwe zes-in-lijn, die volgend jaar in de vernieuwde S-Klasse moet debuteren.

Mercedes-Benz zes-in-lijn M256 -1- Autovisie.nlMercedes-Benz zes-in-lijn M256 -1- Autovisie.nl


Modulair

Mercedes-Benz is druk bezig om het motorengamma te vernieuwen. De viercilinder dieselmotor was het eerst aan de beurt en wordt nu al geleverd in de nieuwe E-Klasse. De nieuwe motor is echter modulair en dus moest er vroeg of laat wel een zescilinder komen. De nieuwe 3,0 liter zes-in-lijn wordt minimaal net zo krachtig als de achtcilinder van de S500. Dat betekent dat de nieuwe auto een vermogen krijgt van meer dan 408 pk. Het koppel wordt met 'minimaal 500 Nm' wel lager dan voorheen.

Elektrificatie

Om ervoor te zorgen dat de motor direct bij de start al snel presteert krijgt hij een 48Volt-systeem dat een elektrische turbo aanstuurt. Zo wordt het turbogat opgevangen totdat de grote turbo, die door uitlaatgassen wordt aangedreven, bijspringt. Ook de waterpomp en de pomp van de airconditioning worden aangedreven door het 48V-systeem. Daardoor heeft hij geen zaken meer die met een riem aangedreven dienen te worden en dat zorgt ervoor dat de motor een stuk compacter is dan een traditionele zes-in-lijn.

S-Klasse

Volgend jaar moet de nieuwe motor zijn debuut maken in de S-Klasse, tegelijkertijd met de facelift van die auto. Het zal niet de enige nieuwe motor zijn voor de S-Klasse, want ook de 4,0 liter V8 die we nu kennen uit de Mercedes-AMG E 63 wordt in de S-Klasse geleverd. Die motor beschikt ook over cilinderuitschakeling om het verbruik binnen de perken te houden. De 4,0 liter V8 moet een vermogen van 435 pk gaan leveren.

Mercedes-Benz zes-in-lijn M256 -2- Autovisie.nlMercedes-Benz zes-in-lijn M256 -2- Autovisie.nl