Nieuwe Wiesmann komt in 2020
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-09-16-om-22-23-40.png)
De Duitse sportwagenbouwer Wiesmann staat op het punt om terug te keren in de sportwagen-arena. Volgend jaar onthult de nieuwe eigenaar zijn nieuwe model. Dat laat de fabrikant vandaag weten.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-09-16-om-22-23-20.png)
Aan de sportwagen wordt al drie jaar gewerkt. De huidige eigenaar nam in 2016 Wiesmann over, nadat de onderneming in 2014 failliet werd verklaard. In de afgelopen jaren werd hard gewerkt aan de terugkeer. Volgens de Engelse eigenaar hoeft de liefhebber geen totaal vernieuwde sportwagen te verwachten. Hij benadrukt dat het om een evolutie van een bestaand model gaat. Wiesmann vervaardigde een roadster en coupé naar voorbeeld van Britse sportwagens. Het nieuwe management benadrukt dat het karakter en het DNA van de modellen zijn gebleven. “Britse design en Duitse engineering”, aldus het merk.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-09-16-om-22-23-40.png)
BMW-aandrijflijn
De Duitse link wordt niet alleen gelegd door de vestigingsplaats van de fabrikant, ook door de gebruikte technische componenten. Voor de aandrijflijn heeft het merk al in 2017 een overeenkomst met BMW getekend. Van de autobouwer uit München gaat de sportwagenfabrikant de geblazen V8-krachtbron en automatische transmissie met acht verzetten gebruiken. BMW zelf hangt de aandrijflijn in onder andere de M8. Volgens Wiesmann moet de nieuweling een topsnelheid van 320 km/h halen. De acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt 3,5 tellen in beslag. Behalve dat de motor voorin, maar achter de vooras ligt en de wagen een gewichtsverdeling van 50:50 kent, laat het merk niets los over de auto. De codenaam van de vernieuwde sportwagen luidt Gecko, een verwijzing naar het merkwapen van Wiesmann.
Jubileum
Wiesmann werd in 1988 opgericht door de gebroeders Martin en Friedhelm Wiesmann. Hun eerste sportwagen verscheen in 1993 en beschikte over een eigen design en techniek van BMW. De roadster beschikte in eerste instantie over een zescilindermotor. Later volgde een V8-versie.d Een coupé werd onder de naam GT uitgebracht.
Lees ook:
- Deze vragen moeten potentiële Ford GT-kopers beantwoorden
- Half miljoen euro kostende Ford GT in voorverkoop
Ook interessant
-
Hoofdstuk 2: dit is de Porsche Taycan Cross Turismo
-
Nog geen theorie-examen, maar rij-examens mogen weer
-
Volkswagen ID.4 past zich aan het Nederlandse bijtellingsklimaat aan
-
Opvolger Volvo XC90 komt in twee varianten
-
Darc Mono: voor als je echt óveral wilt kamperen
-
Toyota zegt A en komt toch met stadsauto
-
Duik in de prijslijst: Hoe duur kan een Porsche 911 GT3 zijn?
-
Rimac: geruchten overname door Porsche kloppen niet
-
Renault Trafic komt niet door Australische crashtest
-
Volvo lanceert vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s
-
XC40 krijgt een coupé-broer, de Volvo C40
-
Weer een flitsende Hyundai: dit is de nieuwe Bayon