Ambitieus Skoda wil bij ‘beste vijf van de wereld’ horen

Skoda presenteerde deze week een nieuw bedrijfsplan onder de noemer Next Level. Een ambitieus plan, want de Tsjechische autobouwer wil in 2030 bij ‘de vijf best verkopende autofabrikanten in Europa’ horen.

Het gaat in dat plan om bekende zaken: duurzaamheid en efficiëntie. Net als de rest van de (Europese) autowereld gaat Skoda meer investeren in elektrotechniek. Concreet betekent dat dat de autobouwer tot 2030 in ieder geval drie nieuwe elektromodellen presenteert. Die moeten er – samen met de reeds beschikbare Enyaq – voor zorgen dat 50 tot 70 procent van de verkochte Skoda’s in 2030 volledig elektrisch zijn. Zeker is dat al die modellen ónder de Enyaq SUV komen te staan. Verwacht dus een compacte crossover, een stadsauto (waarvoor het elektromodel van Seat als basis dient) én waarschijnlijk een model in de Octavia-klasse.

Skoda richt zich na Enyaq op stadsauto en ‘elektrische Octavia’

Skoda blijft budget

Desondanks houdt Skoda ook vast aan de bekende merkwaarden en zegt het ‘de positie in de instapsegmenten verder te willen versterken’. Simpel gezegd blijft Skoda het ‘budgetmerk’ voor de Volkswagen Groep en blijft het dus betaalbare auto’s aanbieden voor een groot publiek. De eerste nieuwkomer die dat moet gaan doen met reguliere verbrandingsmotoren, is de dit jaar te verschijnen Fabia. Het moet er – in combinatie met nieuwe elektromodellen – dus voor zorgen dat Skoda in 2030 bij de vijf best verkopende autofabrikanten in Europa hoort. Het rept nog met geen woord over het einde van de verbrandingsmotor en dat is voor Skoda logisch, want het wil dus haar positie als instapmerk behouden. Volledige inzet op duurzame maar nu nog dure elektromobiliteit zou dat immers moeilijk maken.

CEO Thomas Shäfer tijdens de presentatie van de nieuwe Skoda-plannen.

Maar de Tsjechen willen meer, want willen ook buiten Europa groeien. Het stelt zelfs als doel om rond het jaar 2030 in India, Rusland en Noord-Afrika de leidende Europese autofabrikant te zijn. Het zou ervoor moeten zorgen dat Skoda tegen die tijd 1,5 miljoen auto’s per jaar produceert. Op korte termijn komt de autobouwer in India in ieder geval al met de Kushaq, een compacte crossover in het B-segment. Skoda zegt van plan te zijn die auto daarna ook in de overige markten aan te bieden.

Minder uitstoot

Terug naar de bekende zaken, want Skoda stelt dus ook doelen op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. De autobouwer wil in 2030 de emissies van het modellengamma met 50 procent verminderen ten opzichte van 2030. Daarbij moet de productie in de Tsjechische en Indiase faciliteiten netto al niets meer uitstoten.

Is de Skoda Enyaq iV beter dan de Volkswagen ID.4? – Review

Skoda Fabia 2022
De nieuwe Skoda Fabia.

Tegelijkertijd is de autobouwer bezig haar processen snel efficiënter en simpeler te maken. Skoda zegt ‘de bureaucratie en complexiteit’ van de onderneming te verminderen en flexibeler te worden waar nodig. Het stelt dat de complexiteit van het modellenaanbod bijvoorbeeld met 40 procent wordt verminderd door de geleidelijke elektrificatie en dus het gebruik van minder platformen en gedeelde techniek.

Meer vrouwen

Overigens is er nog een belangrijk punt waar Skoda zich over uitspreekt: het zet zich hard in voor diversiteit. In 2030 moet een op de vier managementposities door een vrouw worden bekleed, zo stelt de fabrikant. Daarnaast investeert het tot en met 2030 in ieder geval 500 miljoen euro om banen voor de toekomst veilig te stellen.