Nieuwe Fiat Panda wordt weer een Panda, maar ook een ‘oude’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Ffiat_panda_4_4_59.jpeg)
Fiat werkt achter de schermen uiteraard voor een opvolger van de Panda. Die auto krijgt dezelfde naam.
En dus niet de naam Centoventi, zoals de opvolger van de Panda al enige tijd te boek staat. De nieuwe Panda heet gewoon weer Panda, zo verzekert Fiat-CEO Olivier Francois aan Autocar. “We hebben twee iconen. De 500 is er eentje van en die doet het geweldig.”
Oude Fiat Panda
“De andere is de Panda. Het origineel van de jaren 80 is vrij iconisch. Er hangt iets in de lucht voor de moderne interpretaties van dergelijke auto’s. Niet alleen de vorm, maar ook de minimalistische benadering. Minder is meer. Dat idee maakte de Centoventi en zal ook terugkeren op een aantal andere auto’s die zullen komen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Ffiat_panda_19.jpeg)
Het betekent niet dat de nieuwe Panda optisch ook dichterbij de legende uit de vorige eeuw staat. Het gaat volgens Francois niet om de vorm van de auto, maar meer om de filosofie achter het model. “Dat proberen we ook wel een beetje vast te leggen met een ietwat historisch ontwerp. Maar de Fiat Panda moet gewoon stoer, simpel en robuust zijn.”
Stellantis
De Panda gaat niet het eerste nieuwe model zijn dat Fiat lanceert. Volgend jaar start het met een model in het B-segment. Met het formaat van een Punto, maar niet de naam van die auto, zegt Francois. Die auto verschijnt omdat Fiat in de Stellantis-constructie gebruik kan maken van reeds bekende techniek. Naar verwachting staat de nieuwe ‘Punto’ dus ook gebruik van dezelfde techniek als de e-208 en Corsa-e. Het zou betekenen dat de nieuwe Fiat een 50 kWh-batterij krijgt, die stroom geeft aan een 136 pk sterke elektromotor. Reken dan op een theoretisch bereik van zo’n 320 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Ffiat_punto_sporting_23.jpeg)
Na de nieuwe Punto en de opvolger van de Panda (die overigens pas een paar jaar later wordt verwacht), maakt Fiat zich op voor nog twee nieuwe modellen die binnen drie jaar moeten verschijnen. Het gaat dan om compacte crossovers. Francois zegt momenteel vooral nog ruimte te zien in de 500-familie. Specifiek voor iets ‘chics en stedelijks’.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Bens S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B