De nieuwe 2,0 liter dieselmotor is krachtiger, zuiniger, maar vooral ook lichter dan de 2,2 liter die hij vervangt. De nieuwe motor maakt zijn debuut in de nieuwe Mercedes E 220 d.

De nieuwe aluminium dieselmotor van Mercedes-Benz heet OM 654.


De nieuwe aluminium dieselmotor van Mercedes-Benz heet OM 654.

Cijfers

De E 220 d krijgt 194 pk en 400 Nm. Dat is 24 pk meer dan de 2.143 cc dieselmotor levert als 220 d. De acceleratie naar 100 km/h moet een stuk vlotter verlopen. De nieuwe E 220 d gaat in 7,3 tellen naar de 100 km/h, terwijl de kleinere C-Klasse als 220 d (met de 2,2 liter diesel) het in 7,9 tellen doet. Dat heeft ook te maken met het feit dat het blok bijna 35 kg lichter is geworden. De nieuwe motor weegt namelijk 168,4 kg, terwijl de 'oude' 202,8 kg in de schaal bracht.

RDE

Mercedes heeft de OM 654, zoals de dieselmotor heet, ontworpen om te voldoen aan de eisen van Real Driving Emissions (RDE), het nieuwe emissiemeetsysteem dat in de toekomst de NEDC-meetcyclus gaat vervangen. Aangezien uitstoot nog steeds een hot topic is, past Mercedes-Benz ongeveer alle technieken toe die je maar kunt bedenken. Meervoudige uitlaatgasrecirculatie, een dieselpartikelfilter met een coating om stikstofoxiden te beperken, nieuwe katalysatorcoatings, hij heeft het allemaal. In de E-Klasse is de motor daarom goed voor 102 gram CO2 per kilometer of 3,9 liter diesel per 100 kilometer: 21% bijtelling.

Modulair

De aluminium 2,0 liter dieselmotor met enkele turbo kan in verschillende configuraties geleverd gaan worden. Ook is de basis er om er een drie- of zescilinder van te maken. Het blok debuteert komend voorjaar in de E-Klasse, maar daarna zullen al snel andere modellen volgen. De A-, B-, C-, E- en GLC-Klasse gaan sowieso gebruikmaken van de nieuwe motor. Of op termijn ook de 1,5 liter dieselmotoren van Renault zullen verdwijnen, is voorlopig nog afwachten.

In deze Mercedes-Benz E 220 d maakt de nieuwe motor zijn debuut.


In deze Mercedes-Benz E 220 d maakt de nieuwe motor zijn debuut.