De nieuwe BMW 5 wederom in het wild
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FIMG_9155.jpg)
Tijdens een speciaal evenement in Nederland heeft BMW de nieuwe 5 Serie al aan een select groepje geïnteresseerden laten zien, maar het grote publiek moet nog even geduld uitoefenen. De Autosalon van Parijs, begin oktober, leek even het strijdtoneel te worden om de Mercedes-Benz E-Klasse en Audi A6-concurrent te tonen. De Duitsers kiezen echter voor de autoshow in Detroit in januari. Laat wel, voor de presentatie van de nieuwe limousine. De eerste foto’s zullen spoedig worden vrijgegeven.
LEES OOK: LAATSTE TESTRONDJES VOOR BMW 5 SERIE-FAMILIE
BMW is nog druk aan het testen met de nieuweling. De 5 Serie wordt geregeld door onze lezers op de gevoelige plaat vastgelegd, getuige de foto’s die in onze mailbox verschijnen. BMW houdt het nieuwe model nog even goed in de verpakking, maar de details van de auto druppelen al naar buiten. Enkele facts:
- Compleet nieuw
- Lichter dan voorheen, zo’n 100 kg
- Geen gebruik van de carbon fibre koets, zoals BMW dat wel op de grotere 7 Serie toepast
- Designstijl duidelijk geïnspireerd op de 7 Serie, maar het verschil tussen de 5 en 7 Serie is groter dan voorheen
- Bekende motoren met vier, zes en acht cilinders. Er wordt gesproken over een driecilinder in combinatie met hybridetechniek
- De M5 behoudt zijn V8-krachtbron, zij het dat het blok krachtiger wordt
- De nieuwe BMW 5 Serie is overal op afstand in de gaten te houden. Optioneel is hij namelijk uitgerust met RemoteView 3D, dat je om de auto heen laat kijken met je smartphone
- De sedan bijt de spits af. De Touring komt volgend jaar al. Ook de 5 GT krijgt een opvolger, maar mogelijk als 6 GT
- De 5 Serie krijgt een digitaal instrumentarium. Kaarten voor het navigatiesysteem worden in tegenstelling tot Audi en Volkswagen niet in het display getoond. BMW houdt uit veiligheidsoverwegingen vast aan een head-up display voor de instructies
- Showroomdebuut volgt begin 2017
- Een deel van de productie wordt uitbesteed aan Magna Steyr in Oostenrijk. Het overgrote deel van de productie heeft in Duitsland bij BMW plaats
Foto Willem Schouten
Lees ook:
Ook interessant
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
Pas op met parkeerapps! Want ze kunnen je veel geld kosten
-
Deze McLaren-collectie van 57 miljoen is wat voor koning Willem-Alexander
-
In deze vakantielanden tank je voordelig: plan jouw budget-route
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Dit kost het om airco in te laten bouwen in jouw auto
-
Deze vederlichte Britse sportauto staat je naar het leven
-
Ceo’s krijgen tientallen miljoenen bij ontslag
-
BMW baalt! M2 CS grijpt naast Ringrecord voor compacte auto’s
-
Zo krankzinnig hard wordt er gereden met een Bugatti voor aflevering
-
Deze spullen zijn verplicht in de auto in populaire vakantielanden