Autovisie
Autovisie Nieuws 23 sep 2016
Leestijd: 1 minuut

Tesla Model S-rijders naar rechter om ‘zwakke’ P85D

Yep, er is weer wat te janksmoelen over Tesla. Want de elektrische autobouwer is in Noorwegen aangeklaagd door een aantal Model S P85D-eigenaren. Die vinden dat hun auto niet genoeg vermogen levert.

En dat ‘vinden’ ze dan mooi laat. Het is al sinds 2015 bekend dat de (inmiddels niet meer leverbare) Model S P85D geen 700 pk levert, maar 469 pk. Tesla heeft toen de cijfers gecorrigeerd. Want het klopt weliswaar dat de elektromotoren van de P85D samen 700 pk kunnen leveren (772 pk in de optionele Ludicrous Mode), maar in de praktijk doen ze dat niet, ook niet in Insane Mode. De batterij van de Model S heeft namelijk niet genoeg kracht om beide motoren tegelijk op vol vermogen te laten draaien.

“Tesla beweert dat de in reclame-uitingen genoemde 700 pk klopt”

Dus stapten 126 Noorse P85D-eigenaren naar de rechter omdat ze een schadevergoeding willen. Volgens hun advocaat heeft de Tesla Model S P85D niet genoeg vermogen en heeft dat invloed op de prestaties van de auto. Tesla beweert op zijn beurt dat de in reclame-uitingen genoemde 700 pk klopt, als je die tenminste meet volgens “door de Europese Unie voorgeschreven methoden” (waarom veranderde de fabrikant het vermogen in 2015 dan?).

LEES OOK: AUTOPILOT-LEVERANCIER TREKT HANDEN AF VAN TESLA

Ook zegt Tesla dat het merk altijd duidelijk heeft gemaakt dat het vermogen van 700 pk op de maximale kracht van de motoren slaat (wederom, waarom veranderde de fabrikant het vermogen dan?) en dat de gecommuniceerde acceleratiecijfers (0-100 km/h in 3,3 seconden) gewoon haalbaar zijn. Of de Noorse rechter hierin meegaat, is maar de vraag. Afgelopen juni heeft de rechtbank in Oslo aan vijf P85D-eigenaren een vergoeding van elk 50.000 kronen (zo’n 5500 euro) toegewezen in een vergelijkbare zaak.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.