Hier kunnen we kort over zijn. Dit is de Touring-variant van de nieuwe BMW 5 Serie en dan weten de meeste autoliefhebbers wel wat ze moeten verwachten. Belangrijkste informatie: hij lijkt een beetje op zijn voorganger en heeft een marginaal grotere kofferbak.

5 Serie Touring5 Serie Touring


Want de bagageruimte van de 5 Serie Touring groeide met een bescheiden 10 liter van 560 naar 570 liter. De achterbank van de BMW is in delen om te klappen in de verhouding 40:20:40 en zorgt geheel platgelegd voor 1700 liter aan ruimte (was 1670 liter). De automatische kofferklep (optioneel) is met een voetbeweging onder de bumper te bedienen en de achterruit kan apart worden geopend om even wat spullen in de bak te leggen.

"De Touring heeft standaard luchtvering en niveauregeling achter"

Qua uitrusting zijn er nauwelijks verschillen met de 5 Serie sedan (de Touring heeft standaard achterwielophanging met luchtvering en niveauregeling). Wat betekent dat de BMW te bestellen is met van alles en nog wat: van xDrive-vierwielaandrijving tot een hele sloot aan veiligheidssystemen en van een geavanceerd multimediasysteem met 'gebarenbediening' tot allerlei semi-automatische rijfuncties.

Als de 5 Serie Touring op de markt komt, zijn er vier motoren beschikbaar. Er is de 530i (2.0 viercilinder turbo met 252 pk en 350 Nm), een 54oi xDrive (3.0 zes-in-lijn turbo met 340 pk en 450 Nm), een 520d (2.0 viercilinder turbodiesel met 190 pk en 400 Nm) en een 530d (3.0 zes-in-lijn turbodiesel met 265 pk en 620 Nm), die ook als xDrive te bestellen is.

LEES OOK: NIEUWE BMW M550I SNELLER DAN M5

De 530i, 540i en 530d worden standaard met een achttraps automaat geleverd. De 520d kan ook met die transmissie worden uitgerust, maar heeft normaal gesproken een handgeschakelde zesbak. De nieuwe 5 Serie Touring wordt in maart op de Autosalon van Genève gepresenteerd en gaat in juni in Nederland in de verkoop. Wat hij gaat kosten, maakt BMW later bekend.