Vijfde generatie Seat Ibiza roept déjà vu op
‘Auto emocion’, was de slogan van Seat ooit. Maar als de nieuwe Ibiza bij ons één gevoel oproept, dan is dat wel een gevoel van herkenning. Want hij lijkt behoorlijk veel op zijn grotere broer Leon.
Wat op zich geen straf is natuurlijk, want de Leon is een aantrekkelijke, zij het wat onopvallende verschijning. Seat roept overigens dat de Ibiza qua afmetingen niet is opgeschoven in de richting van de Leon, maar juist is gekrompen. Wat een schromelijke overdrijving is van de feiten. Want ja, de nieuweling is 2 mm korter en 1 mm lager geworden (zo, zo!), maar ook 87 millimeter breder. De wielbasis groeide met 95 mm, waardoor de achterpassagiers 35 mm meer beenruimte zouden krijgen. De bagageruimte kreeg er 63 liter bij en meet nu 355 liter.
“Kopers die zoeken naar een driedeursoptie komen bedrogen uit”
De motoren dan. Daarvan zijn er acht, te beginnen met een 1.0 MPI met 75 pk. Daarboven staan twee 1,0 liter driecilinder turbomotoren met 95 pk en 115 pk en een 1,5 liter viercilinder turbomotor met 150 pk, die later dit jaar leverbaar wordt. De drie turbodiesels hebben allemaal een inhoud van 1,6 liter en leveren 80 pk, 95 pk en 115 pk. Als laatste is er een 1.0 TSI op aardgas, die 90 pk levert. De motoren tot en met 95 pk zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de anderen aan een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling is een optie.
BEKIJK OOK: AUTOVISIE-VIDEOREVIEW – SEAT ATECA
De Seat Ibiza is vanaf april te bestellen in één van vier uitvoeringen: Reference (het basisniveau), Style (de middenmoter), Xcellence (de topuitvoering) en FR (de meest sportieve van het stel). Kopers die op de bestellijst echter zoeken naar een driedeursoptie komen bedrogen uit. De Ibiza komt alleen als vijfdeurs op de markt, want die uitvoering zorgt, volgens Seat, voor meer functionaliteit en heeft tegelijkertijd de sportieve uitstraling van een driedeurs. Juist ja! We zullen het in maart op de Autosalon van Genève zien of vanaf juni op de Nederlandse wegen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen