In 2010 zakte onze onderkaak in verbazing naar de grond. De New Stratos was een uitstekend geslaagde 'remake' van de klassieke Lancia Statos. Het apparaat ging uiteindelijk niet in productie. Of toch wel, want hij is er weer. De New Stratos staat over een maand in Genève.

New StratosNew Stratos


De machine wordt in productie genomen door Manifattura Automobili Torino (MAT), dat onder meer iets met Scuderia Cameron Glickenhaus van doen had. Vooralsnog is het plan om slechts vijfentwintig exemplaren van de New Stratos te bouwen, maar dan wel in drie uitvoeringen. Er komt een 'daily driver'-variant, een GT-racer en een Safari. We verwachten dat die laatste duidelijk op de rallysport geïnspireerd zal zijn.

Ferrari 430 Scuderia

Het oorspronkelijke studiemodel werd door Pininfarina ontworpen in opdracht van de Duitse miljardair Michael Stoschek. Hij stond op het ingekorte chassis van een Ferrari 430 Scuderia en gebruikte ook de aandrijflijn daarvan (4,3 liter V8 met 510 pk). Het altijd sympathieke Ferrari (kuch!) besloot daarop om Pininfarina en andere toeleveranciers te verbieden om mee te werken aan de productie van de New Stratos.

Dino-zescilinder

Volgens MAT - dat van Stoschek toestemming kreeg om de New Stratos te bouwen - heeft de auto die begin maart in Genève staat een vermogen van 550 pk. Van de originele Lancia Stratos werden tussen 1973 en 1978 zo'n 492 exemplaren geproduceerd. Hij werd aangedreven door de 2,4 liter V6 uit de Ferrari Dino. De straatversie van de Stratos haalde daar een vermogen van 190 pk uit.