Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 5 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto

Studenten van de TU Delft hebben de meest efficiënte waterstofauto ontwikkeld. Althans, dat is het doel. Het Eco-Runner Team wil het wereldrecord verbreken voor langste afstand ooit afgelegd op één tank waterstof.

De studenten hadden in 2021 dit record al te pakken. Ze stootte de Toyota Mirai van de troon met een afstand van 1196 kilometer. Later werd dit record weer verbroken door die Mirai die 1360 kilometer op een tank reed. Vorig jaar won ARM Engineering als laatste het record terug met een afgelegde afstand van 2055 kilometer.

De meest efficiënte waterstofauto

Het Eco-Runner Team Delft is een jaarlijks terugkerend project van de Universiteit. De 24 studenten maken binnen een jaar een compleet nieuwe en zo efficiënt mogelijke waterstofauto.

Toyota, Akio Toyoda, elektrische auto's, auto, co2, Toyota Mirai
De Toyota Mirai is een waterstofauto voorzien van brandstofcel. (Afbeelding: Toyota)

De Nederlandse studenten zijn ervan overtuigend dat ze het record gaan verbreken. De auto is nu steviger en moet in staat zijn 2056 kilometers af te leggen, genoeg om het wereldrecord te verbreken.

Productieversie 1000+ pk waterstofauto komt van Pininfarina’s tekentafel

Het doel is natuurlijk winnen, maar dat is niet het enige mikpunt van het team. Met de auto wil het Eco-Runner Team de potentie van waterstof laten zien. Niet voor personenauto’s, maar met name voor de transportsector. “Als een groep studenten het kan, waarom de rest dan niet”, vraagt Eline Schwietert, student van het Eco-Runner Team Delft, zich af.

Een nadeel aan waterstof

Het waterstof-project heeft een groot nadeel. “Op dit moment is groene waterstof in Nederland moeilijk te verkrijgen, en als team is zelf produceren niet efficiënt. Een van onze doelen als Eco-Runner Team Delft is om dit probleem ook aan te kaarten”, aldus Schwietert.

De studenten laten de – als het goed is – meest efficiënte waterstofauto 2 mei aan het publiek zien. In juni vindt de wereldrecordpoging plaats op een testparcours waar de studenten zelf met de auto rijden. De auto mag niet op de openbare weg.

Ferrari 250 uit 1961 keert terug als gloednieuwe waterstofauto

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.