Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 6 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Nederlandse overheid investeert 25 miljoen euro in Lightyear

De Helmondse autofabrikant Lightyear heeft 81 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Onder andere vanuit een door de regering opgezet investeringsfonds. Invest-NL  doet een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro in het nieuwe automerk.

De eerste Lightear, de 0, rijdt nog maar net rond. Het is de eerste personenauto die volledig op minimaal energieverbruik is toegespitst. Met een prijskaartje van meer dan 3 ton is de auto nog lang niet voor iedereen weggelegd.

Lightyear nu nog onbetaalbaar

Tenminste, nog niet. Lightyear wil in de toekomst ook met een betaalbaardere variant op de markt komen. Bedrijven en de overheid hebben zo veel vertrouwen in het plan van de zonneauto, dat er massaal geïnvesteerd wordt.

25 miljoen euro van Nederlandse overheid

Uitvaartcoöperatie DELA en megabedrijf SHV Holdings waren al aan boord en pompen opnieuw geld in Lightyear. Invest-NL, een potje waarin de provincies Noord-Brabant en Limburg via de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en Limburg Instituut voor Ontwikkeling en Financiering geld in steken, brengt zo’n 25 miljoen euro in het laatje. De overige miljoenen komen van de bedrijven.

Rijden met de Lightyear 0

Autovisie reed afgelopen maand met de allereerste Lightyear 0. Het vijf vierkante meter rijdende zonnepaneel heeft een 60 kWh-accupakket aan boord waarmee je een indrukwekkende 625 kilometer kan afleggen volgens WLTP. Op een warme dag waarbij de zon hoog aan de hemel staat, kan je tot 70 kilometer bijladen door middel van de zon.

Lightyear One, zonneauto
Dit is de Lightyear One. Die ziet er praktisch hetzelfde uit als de one, maar er zijn wel degelijk wat aanpassingen doorgevoerd. (Afbeelding: Lightyear)

Maar de auto is niet enkel slim qua zonnepanelen. De auto is een supercar in zijn eigen klasse: efficiëntie. Het lukte ons bij een korte testrit rondom de fabriek om het fabrieksverbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer te realiseren. Maar de omstandigheden waren dan ook ideaal. Hoe efficiënt de Lightyear One in praktijk is, legt Dries van den Elzen uit in onderstaande video.

Subsidie elektrische auto 2023 – Minder geld beschikbaar voor nieuwe EV’s

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.