Dit is de volledig elektrische Audi e-tron E2 voor Dakar 2023
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FA224611_large.jpg)
Audi stort zich niet alleen op de Formule 1, ook doet het merk een gooi naar de zegen in de Dakar Rally van 2023. De Duitsers gaan ditmaal rijden met de volledig elektrische Audi e-tron E2.
Ook dit jaar deed Audi al mee aan de Dakar. In het algemeen klassement eindigde de Zweed Mattias Ekström op de negende plek. Om kans te maken op de titel moet het Ingolstadtse team nog hard aan de bak. Dakar-vetraan Nasser Al Attiyah was met Toyota Gazoo Racing in totaal bijna 3 uur sneller.
Volledig elektrische Dakar-auto
Om hoger in het Dakar-klassement te eindigen, ontwikkelt Audi een nieuwe auto: de e-tron E2. Het is een doorontwikkeling van de buggy waarmee vorig jaar gereden werd. Toch is geen onderdeel hetzelfde als zijn voorganger.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FA224567_medium.jpg)
De auto is lichter, gestroomlijnder en efficiënter dan vorig jaar. Dit komt door het herziene koetswerk en nieuwe tienspaaks velgen. De wielen zijn tevens makkelijker – en dus sneller – te verwisselen.
Deze Limited Edition Abarth is een ode aan een rally legende!
Ook het lichtere chassis, door middel van meer gebruik van koolstofvezel, draagt bij aan een potentieel snellere race. De offroader weegt nu 2000 kilogram waar dit voorheen 100 kilogram meer was. Opvallend is dat de cockpit van de nieuwe Dakar-auto ruimer is dan bij de vorige. Dit is Audi verplicht door een aanpassing in het reglement.
Audi e-tron E2 is sneller en gestroomlijnder
Alle aanpassingen veranderen niets aan de topsnelheid die volgens de regels beperkt is tot 170 kilometer per uur. Wel is de auto sprintend sneller door een verminderende luchtstroom en lichter koetswerk. In minder dan 4,5 seconden schiet de EV van 0 naar 100 kilometer per uur op een ondergrond als zand. Het doet dit met twee elektromotoren in de differentiëlen die tezamen goed zijn voor 288 kW (iets meer dan 392 pk). De krachtbronnen worden van stroom voorzien door een 52 kWh accupakket.
Dakar 2023
Hoewel er al eerder met de auto gereden wordt, zijn de ogen van de liefhebbers op Audi gericht tijdens ‘de rally der rally’s’. De 2023 editie van Dakar gaat 31 december 2022 van start en eindigt op 15 januari. Of Audi dit jaar een kans maakt op de titel, weet je dus half januari.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FA224571_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FA224565_large.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Audi RS 3
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Koopwijzer: Audi A6 (C7) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Waarom ook Audi niet meer in zelfrijdende auto’s gelooft
-
Dit zijn de krachtigste RS 6 en RS 7 van Audi
-
Breaking news – Audi heeft een nieuw logo! Min of meer, een soort van …
-
Waarom de gefacelifte Audi E-Tron zo’n verwarrende naam krijgt
-
Te koop – Met deze 4 rallyauto’s maak je je Groep B-collectie compleet
-
De Single Frame Grille is niet Audi’s idee | Sjoerds Weetjes 318
-
Met de nieuwe Audi RS 3 Performance kun je 300 km/h!
-
Audi RS5 Competition Plus: Geen auto voor influencers!
-
De Audi R8 neemt rokend afscheid: met de krachtigste RWD ooit