Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
![Morgan XP-1](https://img.autovisie.nl/images/dDdiSo-duRiczUFMAQVt3qdQbNs=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_20_46_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Hadden we net de eurobiljetten uit onze broekzak gehaald om aan Morgan te geven, lezen we dat deze XP-1 helemaal niet in productie gaat. Laat hem dan ook niet aan ons zien, Morgan!
Hier worden we namelijk alleen maar hebberig van: een elektrische driewieler voor motorfietsachtige lol als de zon weer schijnt en de vogeltjes weer fluiten. En nu worden we blij gemaakt met deze dooie mus.
Testprogramma Morgan XP-1
De Morgan XP-1 is een prototype, met onder de huid een nieuwe elektrische aandrijflijn. Hij is in een jaar tijd ontwikkeld en gaat nu een testprogramma in van maximaal twee jaar.
![Morgan XP-1](https://img.autovisie.nl/images/rbTMlnP2phOzcQzbJQb6zvyeJUA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_22_29_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
De techniek aan boord moet in de nabije toekomst immers terug gaan komen in de auto’s die Morgan wél levert, zoal de Super (met drie wielen) en Plus (met vier wielen).
Kijk dan hoe deze Morgan Plus Four CX-T is aangekleed | Sjoerds Weetjes 313
Hoe groot zou de range zijn?
Waar wij benieuwd naar zijn, en waar Morgan niks over zegt, is de actieradius. In zo’n klein voertuigje als de XP-1 past natuurlijk niet een enorme batterij aan cellen.
![Morgan XP-1](https://img.autovisie.nl/images/kJhrf6Ft05s2L9S7krlIy1745E4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_21_50_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Hoeft ook niet, want een driewieler als de XP-1 gaat natuurlijk nooit gebruikt worden voor de dagelijkse forensafstand of de vakantie naar Zuid-Frankrijk. Zo’n 200 kilometer zou waarschijnlijk al genoeg zijn.
![Morgan XP-1](https://img.autovisie.nl/images/hgNZmddvuQOAJxgUSDS_h4ZIsUg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_21_11_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Om het bereik toch zoveel mogelijk te optimaliseren, heeft Morgan wel aan de aerodynamica van de XP-1 gesleuteld. Volgens de fabrikant is de luchtweerstand van de driewieler 33 procent lager geworden.
Heerlijk: dit is de fonkelnieuwe maar klassieke driewieler van Morgan
Digitaal display op dashboard
Grappig, in het interieur experimenteert het merk met een digitaal display op het dashboard. Dit om onder meer diverse layout’s en menustructuren te proberen. Zit er Apple CarPlay op, Morgan?
![Morgan XP-1](https://img.autovisie.nl/images/TDxhRuDo1OBz8KJ32IXoI7UpLu4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F2023_12_07_08_22_07_Meet_XP_1_Morgan_s_new_experimental_prototype_Morgan_Motor_Company_Mozilla_.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Morgan Midsummer – Wie mooi wil zijn, wordt zeiknat
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten