Het is zover. Zelfs het eigenwijs ouderwetse merk Morgan kan niet meer om turbomotoren heen. Deze Plus 8 50th Anniversary Edition en Aero GT zijn de laatste modellen die nog een atmosferische achtcilinder krijgen.

Morgan Plus 8


Om met die laatste te beginnen. De Morgan Aero GT maakt gebruik van een BMW-V8 die 367 pk en 490 Nm levert. Hij wordt in een oplage van acht stuks gebouwd en sluit daarmee de Morgan Aero 8-modellenreeks af. Is 'ie mooi? Mwoah... Hij oogt indrukwekkend, laten we het daarop houden. De uiterlijke aanpassingen zijn in ieder geval wel functioneel. Alle spoilers, diffusers en luchtkanalen zijn er voor de aerodynamica. De Morgan Aero GT gaat in 4,5 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 273 km/h.

morgan_aero_gt_6
Morgan Aero GT
morgan_aero_gt_83
Morgan Aero GT
morgan_aero_gt
Morgan Aero GT
morgan_aero_gt_62
Morgan Aero GT
morgan_aero_gt_91
Morgan Aero GT

Verder is er dus de Plus 8 50th Anniversary Edition. Daarvan worden - je raadt het niet - precies vijftig stuks gebouwd om te vieren dat het vijftig jaar geleden is dat de Plus 8 op de markt kwam. Hij oogt heerlijk retro dankzij zijn wielen, zijn kleine voorruitjes (hij is er ook met een normale voorruit) en zijn grille met daarachter het cijfer 8. Net als de Aero GT heeft ook de speciale Plus 8 een 4,8 liter BMW-V8 aan boord. Hij gaat eveneens in 4,5 seconden naar 100 km/h, maar haalt een lagere topsnelheid van 250 km/h.

morgan_plus_8_50th_anniversary_3
Morgan Plus 8
morgan_plus_8_50th_anniversary
Morgan Plus 8
morgan_plus_8_50th_anniversary_6
Morgan Plus 8
morgan_plus_8_50th_anniversary_23
Morgan Plus 8
morgan_plus_8_50th_anniversary_2
Morgan Plus 8