Autonome Renault EZ-GO is aanvulling op OV
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F15-Renault-EZ-GO.jpg)
Ga de komende tijd nog maar even flink autorijden, want over enkele jaren is het gedaan met de pret. Want niet alleen Volkswagen toont op Genève een volledig autonome concept car, ook Renault wil ons het stuur uit handen nemen met deze EZ-GO.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-Renault-EZ-GO.jpg)
Hoewel, de Renault EZ-GO is bijna een soort openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat hij in de toekomst via een app of bij fysieke stations te bestellen is en dat hij inzittenden voor een betaalbare prijs naar hun bestemming brengt. De 5,20 meter lange EZ-GO kan maximaal zes personen meenemen.
24/7 beschikbaar
Renault voorziet een vloot aan EZ-GO’s die niet los staat van de stad waarin zij opereert, maar juist onderdeel is van de ‘smart city’. De EZ-GO’s moeten dan vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week beschikbaar zijn en een aanvulling vormen op het openbaar vervoer en de eigen auto. Een soort Uber-service dus, maar dan autonoom.
Niveau vier
Volgens Renault is de EZ-GO autonoom tot niveau vier. Wat betekent dat hij nog niet op het niveau van een mens opereert, maar wel volledig zelfstandig kan rijden in de omgeving waarin hij wordt ingezet (en dus niet daarbuiten). De EZ-GO rijdt niet harder dan 50 km/h en communiceert met medeweggebruikers via de lichtbalken voor- en achterop.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F06-Renault-EZ-GO.jpg)
In het interieur zitten de passagiers op een u-vormige bank. Uiteraard is er wifi aan boord en kunnen smartphones via inductie worden opgeladen. Een groot scherm in de cabine geeft informatie over onder meer de aankomsttijd, de geplande tussenstops en de stad zelf. Wil iemand bijvoorbeeld kaartjes voor een museum kopen? Dan kan dat ook via het infosysteem in de EZ-GO.
Elektrisch platform
Het studiemodel staat op een platform dat speciaal is ontworpen voor elektrische aandrijflijnen. Op basis daarvan introduceert Renault de komende tijd meer concept cars. De EZ-GO heeft één elektromotor, die op de achteras is geplaatst, en is uitgerust met een adaptief onderstel. Voor een zo optimaal mogelijke wendbaarheid beschikt hij over vierwielbesturing.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag