Minimaal een ton voor de Maserati Grecale
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F03_Maserati-Grecale-Folgore.jpg)
Eindelijk deelde Maserati deze week de Grecale met de wereld. Voor wie het liefde op het eerste gezicht is: de SUV is direct te bestellen. Tenminste, als de liefhebber minimaal een ton in de auto wilt investeren.
Bij de dealer staat de Grecale voorlopig nog niet. Pas in de tweede helft van dit jaar verlaten de eerste modellen de fabriek in Italië. In eerste instantie bouwt Maserati een select aantal auto’s, die hoofdzakelijk voor het dealernetwerk bedoeld zijn. Het gaat om showroom- en demonstratie-auto’s. In september wordt vervolgens de productie opgevoerd en opengesteld voor de eerste kopers.
Vier cijfers
Hoeveel exemplaren van de Grecale Maserati dit jaar al wil bouwen, is niet bekend. De autobouwer is voorzichtig met het communiceren van verkoopdoelen. Het gaat in ieder geval om een volume dat bestaat uit minimaal vier cijfers. Verantwoordelijk voor de bouw van de auto is de fabriek waar momenteel al de Alfa Romeo Stelvio het levenslicht ziet. Niet verwonderlijk, het is de technische broer van de Grecale, al hebben de techneuten van Maserati de auto een eigen karakter gegeven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F04_Maserati-Grecale-Folgore.jpg)
Primaserie
Bij de verkoopstart staat de Grecale in vijf uitvoeringen op de prijslijst. Aan de basis staat de Grecale GT, gevolgd door de Modena en de Trofeo. Op basis van de GT en de Trofeo verschijnt in Nederland een introductieversie, de Primaserie. Een Modena Primaserie staat in Nederland niet op de lijst. De Primaserie vergt een meerprijs van dik twintig mille ten opzichte van de GT. De tariefstelling voor de Trofeo is overigens nog niet bekend. Dat brengt de vanafprijs van de Primaserie op 121.248 euro. De Grecale is er voor minimaal 100.694 euro, maar de eerste levering betreft de duurdere Primaserie.
Volledige prijslijst
Voor die euroton voorziet Maserati de SUV van een geëlektrificeerde viercilinder met 300 pk op de vier wielen. Voor wie meer vermogen wenst, dient over te stappen op de Modena. Dat model komt met 330 pk voor de dag en heeft bovendien een anders afgesteld onderstel. De uitvoering kost 111.790 euro. Het topmodel Trofeo is de enige uitvoering zonder vierpitter. De topversie beschikt over een V6-motor, goed voor 530 pk. De prijs van het topmodel bedraagt 166.087 euro. Met deze prijzen is de Grecale een stukje duurder dan segmentgenoot Ghibli, die met de 330 pk sterke viercilinder minimaal 100.135 euro kost. Het prijsverschil tussen de Grecale V6 en Ghibli V6 bedraagt zo’n vijf mille, maar voor de 161.781 euro van de Ghibli krijg je 100 pk minder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E