Alsof de degradatie van sportwagenfabrikant tot maker van laffe Chinese hatchbacks niet vernederend genoeg was voor MG, slaat eigenaar SAIC Motor nog één laatste nagel in de doodskist van het oer-Britse merk. De productie wordt volledig overgeheveld naar China.

MGMG


Want ja, de fabriek in het Longbridge draait nog steeds. Er rollen sinds 2013 MG3's van de band, vooral voor de Engelse en natuurlijk de Chinese markt. De assemblagelijn in Longbridge wordt echter nog dit jaar gestopt. SAIC Motor is op zoek naar meer efficiency en wil de productie daarom centraliseren in China.

MG Rover failliet

MG Rover ging in 2005 failliet en werd overgenomen door het Chinese Nanjing Automobile, een fabrikant die in 2007 onderdeel werd van SAIC Motor. Die laatste startte in 2011 de productie in de oude fabriek in Longbridge weer op.

Engelse karakter

Daarmee probeerde SAIC Motor klanten te overtuigen dat MG nog steeds Engels in karakter is. Iets wat, gezien de barslechte verkoopcijfers in het Verenigd Koninkrijk, niet is gelukt. Vorig jaar verkocht MG niet meer dan 3152 auto's aan de overkant van het Kanaal.

LEES OOK: TERUGKIJKEN - ZO MOOI WAS HET MERK MG

Die auto's kwamen bijna volledig geassembleerd uit China. In de fabriek in Longbridge - waar ongeveer veertig man werken - werden alleen de motor, versnellingsbak, wielophanging voor en koplampen nog gemonteerd.