Mercedes start verkoop prijzige GLB
Mercedes-Benz opent de orderboeken voor de fonkelnieuwe GLB en dat is even slikken. De voordeligste versie kost maar liefst een halve ton.
Voor een prijs van € 50.422,- krijg je de 200-versie, voorzien van vijf zitplaatsen en een 163 pk sterke 1.3-benzinemotor van Renault in het vooronder. Een even sterke motorisering is bij de concurrentie fors goedkoper. Volvo vraagt veertig mille voor zijn 163 pk sterke XC40. De BMW X1 kost minimaal € 43.996,-, maar voor dat geld levert de 1.5-driecilinder benzinemotor 140 pk. Met 192 pk op de voorwielen is de X1 als 20i nog altijd voordeliger geprijsd. Hij kost ten minste € 46.794,-.
Benzine en diesel
De GLB staat voorlopig als benzineversie 200 en 250 4Matic en dieseluitvoeringen 180d, 200d en220d 4Matic op de prijslijst. De basisversie beschikt over een 1,3 liter viercilinder, waaruit de technici 163 pk en 250 Nm putten. Een stap hoger staat de 250, waarin Mercedes-Benz een 224 pk/350 Nm sterke 2.0-viercilinder hangt. Het aanbod benzineversie is vooralsnog beperkt tot twee blokken. Dat geldt niet voor het programma zelfontbranders. Mercedes levert drie configuraties, maar die beschikken allemaal over een slagvolume van 1.950 cc. Het vermogen en koppel maakt het verschil. In de 180d reikt het blok tot 116 pk/280 Nm. De 200d komt tot 150 pk/320 Nm en de 220d tot 190 pk/400 Nm. De sterkste benzine- en dieselversie beschikken standaard over vierwielaandrijving. Op de 200d is het optioneel (prijsverschil: € 6.500,-) verkrijgbaar.
Zevenzitter
Mercedes-Benz levert de GLB met vijf zitplaatsen. Tegen meerprijs staan er twee stoelen in de bagageruimte. Het meubilair kan in de wagenvloer worden opgeborgen als er geen zesde en zevende passagier meerijden. Die extra inzittende mogen overigens niet al te lang zijn. De fabrikant adviseert een maximum lengte van 1,68 meter. De meerprijs bedraagt 908 euro. Wie de GLB als zevenzitter wenst, moet nog even geduld hebben. De variant komt pas begin 2020 beschikbaar. Als vijfzitter is de SUV te bestellen met een verschuifbare achterbank. Over een afstand van 14 cm laat de bank zich schuiven, zodat de inzittenden kunnen kiezen tussen extra beenruimte of 190 liter extra bagagevolume. De laadbak meet standaard 570 liter. De tweede zitrij laat zich ook wegklappen, zodat een bagagevolume van 1.805 liter ontstaat.
Offroadpakket
De autobouwer noemt de GLB op zijn site een offroader. Wie de auto als zodanig gaat gebruiken, dient de 4Matic-uitvoering op de prijslijst aan te vinden. De vierwielaandrijver beschikt standard over het offroad-techniekpakket, bestaande uit de Downhill Speed Regulation (DSR) en een rijprogramma dat de vermogensafgifte van de motor, de karakteristiek van de 4MATIC en de ABS-regeling aanpassen op offroad-rijden.
GLB Edition 1
De Mercedes GLB is er in de uitrustingsniveaus Style, Progressive en AMG Line. Bij de verkoopstart is er ook de hier afgebeelde Edition 1 Met zaken als 20 inch lichtmetalen velgen met een opaaloranje velgrand, een interieur in bahiabruin met koraalrode siernaden en sierdelen in openporig walnotenhout.
De GLB deelt zijn technische basis met de A-Klasse. Maar met een lengte van 4,63 meter, een breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,66 meter is het geen kleine jongen binnen het zogeheten C-segment. De SUV staat vanaf eind 2019 bij de dealers.
GLB: 50.422 euro
GLB 250 4MATIC: 62.975 euro
GLB 180 d: 52.836 euro
GLB 200 d: 54.409 euro
GLB 200 d 4MATIC: 60.906 euro
GLB 220 d 4MATIC: 64.612 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8