Autovisie
Autovisie Nieuws 1 jun 2020

Is dit een vergeten Mercedes SLC uit de jaren 70 met camouflage?

Zou er iemand naar deze klassieke Mercedes-Benz hebben omgekeken als de auto géén camouflagemateriaal op zijn lange, strakke koetswerk had liggen? Nee, dan was de auto gespot als een fraaie klassieker. Toch, hij is niet voor niets gecamoufleerd. Dit is namelijk de Mechatronik R107.

Mechatronik, de Mercedes-liefhebber weet direct over welk bedrijf we het hebben. Het is een enorme Mercedes-specialist met korte lijntjes naar de fabrikant en diens Classic-afdeling. Mechatronik verzamelt, verkoopt, restaureert en verbouwt de diverse modellen van het merk met de beroemde ster. En de hier afgebeelde R107 Coupé is een nieuw project van de Duitsers. Mechatronik R107

New-Tech Series

Vooralsnog heet de auto Project 107. In de zomer van 2021 -over een jaar dus- moet de ontwikkeling zijn afgerond en start de bouw van de eerste klantversies. Maar voordat het zover is, voert Mechatronik de nodige testsessies uit. Dat is in deze gedaante niet nodig als het om een restauratie gaat. Nee, dit model maakt deel uit van de speciale en gelimiteerde reeks New-Tech Series. Project 107 is het derde model in die lijn. Wat blijft is de klassieke koets. Maar onderhuids maakt Mechatronik de vierzits coupé een stukje moderner. Mechatronik R107

Motor onbekend

De belangrijkste metamorfose is de krachtbron. De techneuten van het bedrijf lepelen een jongere krachtbron onder de lange motorkap. De vraag is alleen, welke motor het is? Daarover doen de Duitsers nog geen uitspraken. De heren zijn druk aan het werk en houden een en ander nog graag geheim. Naast het blok pakken de monteurs ook de wielophanging aan. Een setje KW Automotive-schokdempers komt eronder en de afstelling wordt een stuk dynamischer dan het fabrieksoriginele setje heeft te bieden. Aankleding van het in- en exterieur behoren ook tot het project. Mechatronik Project 107

AMG-motor in SL

Met de 107 Coupé voegt Mechatronik een nieuw model aan de New-Tech Series toe. Die reeks bestaat nu uit een W111 onder de naam M-Coupé en een SL Pagode (W113) als M-SL. Laatstgenoemde is de voorganger van de 107. Hij oogt nagenoeg hetzelfde als toen hij de fabriek verliet. Trek de motorkap open en je treft daar geen lijnmotor met vier- of zescilinder aan, maar een 4,3 liter V8-blok van AMG. De krachtbron is door de heren op een dieet gezet en dat resulteerde in een gewichtsreductie van 30 kg. Het vermogen van de motor ligt op 279 pk. Mechatronik koppelt de machine aan een automatische transmissie met vijf verzetten. De Pagode is in staat om van stilstand naar 100 km/h te sprinten in 6,5 tellen. Mechatronik M-SL

Snelle klassieker

De New-Tech Series startte met een herbouwde W111. Deze Coupé heeft net als de M-SL en de Project 107, zoals we hem, een aangepaste achterwielophanging, gemodificeerd remsysteem inclusief ABS (!) en sportonderstel met KW Automotive-schokdempers. In het geval van de luxueuze coupé hangt Mechatronik een V8-motor voorin. De klant heeft keuze uit twee blokken, een 5,0 of een 5,5 liter. De 30 kg lichtere V8 levert in zijn kleinste configuratie 306 pk. De grootste is goed voor 360 pk. De acceleratietijden voor het klassieke slagschip liggen op 6,0 en 6,5 tellen voor respectievelijk de 5.0- en 5.5-versie. Mechatronik M Coupe

Marktintroductie Project 107

Mechatronik stelt Project 107 volgend jaar zomer voor. In de loop naar de marktintroductie komen meer details vrij.