Mercedes-Benz kan vraag naar G-Klasse nauwelijks aan
Mercedes-Benz heeft afgelopen jaar alle zeilen moeten bijzetten om aan de enorme vraag naar de G-Klasse te kunnen voldoen. Het resulteerde in een nieuw verkooprecord, al had het totale verkoopcijfer nog veel hoger kunnen liggen. De fabrikant heeft veel klanten moeten afwijzen.
Liefst 41.174 exemplaren van de G-Klasse vertrokken er in 2021 de fabriek van Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. Het waren er meer dan ooit, maar tegelijkertijd onvoldoende om aan de wereldwijde vraag naar de hoekige Benz te voldoen. In verschillende landen heeft Mercedes een verkoopstop doorgevoerd, om klanten geen valse hoop op een nieuwe G-Klasse te geven. Waar de verkoop onveranderd door ging, liep de levertijd fors op. Twee jaar wachten op een fonkelnieuwe G-Klasse is nu geen uitzondering.
Met een afzet van meer dan 41.000 exemplaren heeft Mercedes-Benz meer dan twee maal zoveel exemplaren van de G-Klasse afgeleverd als het in 2016 deed, toen het voor de eerste maal de 20.000-grens passeerde. Toen al zat de verkoop van de G in de lift. Vanaf 2012 wist de terreinreus verkooprecord na verkooprecord te boeken. Daarvoor was de AMG-uitmonstering grotendeels verantwoordelijk, alsmede gekke uitvoeringen als de G63 AMG 6×6, G65 AMG en G500 4×42.
De stijgende lijn werd in 2018 onderbroken. In dat jaar lanceerde Mercedes-Benz een nieuwe editie. Hoewel dat model na drie jaar nog steeds in slechts één carrosserievariant verkrijgbaar is, verschijnen er meerdere types. Binnen afzienbare type volgt de opgehoogde 4×4-kwadraat en voor 2024 staat een elektroversie op de agenda.
Mercedes startte de ontwikkeling van de G-Klasse in 1972, toen het een samenwerking met Steyr-Daimler-Puch uit Oostenrijk aanging voor een militair voertuig. In 1975 besloten de twee partijen om de auto in Graz te bouwen, waar de productie op 1 februari 1979 van start ging. De huidige G-Klasse wordt ook daar gebouwd. Na 38 jaar wist het inmiddels in Magna-Steyr omgedoopte bedrijf de 300.000e G-Klasse te maken. Voor de volgende 100.000 stuks had de fabrikant slechts 3,5 jaar nodig. Inmiddels nadert de productieteller de 450.000ste G-Klasse.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!