Audi prijst achterwielaangedreven R8 V10 Performance RWD
Ondanks dat de Audi-importeur afgelopen twee jaar slechts twéé exemplaren van de R8 wist te slijten, voegt het de allernieuwste uitvoering aan het leveringsprogramma toe. Het is de vraag of de liefhebbers van de R8 hun aankoop hebben uitgesteld tot de lancering van de R8 V10 performance RWD.
Dat de R8 V10 performance RWD in de pijplijn zat, was bekend. alweer afgelopen oktober stelde Audi de nieuwe versie voor. Het was echter wachten op de productiestart. En nu het moment van levering daar is, komt de importeur met de prijsstelling van de sportwagen. Hij is er vanaf 236.168 euro. Vanaf inderdaad, want niet alleen kun je met de muis over de optielijst scrollen, voor die dikke 236 mille rijdt Audi de coupé-variant voor. Er bestaat ook een Spyder-versie. Voor die elektrisch bedienbare softtop in plaats van het vaste dak dient de liefhebber dik 15 mille bij te betalen. De prijs van de V10 performance RWD Spyder is vastgesteld op minimaal 251.628 euro.
Verschil is euromunten en techniek
Door de toevoeging van de nieuwe uitvoering wordt de R8 V10 bereikbaarder, want de huidige Quattro-types staan genoteerd voor afgerond 291 en 307 mille voor achtereenvolgens de Coupé en Spyder. De belangrijkste verschillen? De R8 V10 Performance RWD komt, zoals zijn naam al aangeeft, met enkel achterwielaandrijving voor de dag. De aandrijfas naar de voorste wielen wordt achterwege gelaten. Dat scheelt niet alleen in euromunten, ook in gewicht. Maakt dat de auto dan ook direct rapper? Nee, want Audi knijpt de V10-motor in de RWD-uitvoering. De tienpitter levert ‘slechts’ 570 pk tegen 620 pk voor de Quattro-uitmonstering.
De nachtmerrie die Audi R8 Spyder heette | Sjoerds Weetjes #182
Het prestatieniveau van de RWD is onveranderd indrukwekkend, maar er is een verschil in acceleratietijd en topsnelheid met de duurdere versie. De 0-100 km/h-sprint neemt in de Coupé 3,7 seconden in beslag, de Spyder doet er 3,8 tellen over. De topsnelheid ligt op 329 km/h voor de gesloten uitvoering, iets boven de 327 km/h van de Spyder dus.
Driftmodus
Audi voorziet de R8 V10 performance RWD-modellen van onder andere een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, driftmodus in de sport-stand en Dynamic Steering.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!