Mercedes-Benz EQ Silver Arrow: Moderne W 125
Als eerbetoon aan de beroemde W 125 racer uit 1937 presenteert Mercedes-Benz deze EQ Silver Arrow showcar. Een elektrische eenzitter met bijzondere proporties en diverse details.
Submerk EQ
Mercedes-Benz is het publiek duidelijk aan het opwarmen voor de opmars van het nieuwe submerk EQ. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. De elektrische varianten van de Smart Fortwo en Forfour worden al onder het submerk EQ verkocht.
Elektromobiliteit
Het nieuwe submerk EQ focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits.
EQ Silver Arrow is volledig elektrisch
Het is dus geen verrassing dat deze EQ Silver Arrow volledig elektrisch rijdt. Hij heeft in de bodemplaat een platte accu van 80 kWh. Het systeemvermogen van de aandrijflijn komt uit op 750 pk en de actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP). Meer technische gegevens zijn niet bekend.
W 125 racer
In tegenstelling tot deze emissieloze EQ Silver Arrow was de W 125 racer uit 1937 met zijn twaalfcilindermotor een groot emissieblaasorkest. Maar wel een zeer indrukwekkende. Wist je dat designers zich bij het vormgeven van de carrosserie van deze racer in 1937 lieten inspireren door de luchtvaartindustrie? Bovendien wist Rudolf Caracciola met de W 125 recordwagen een snelheid van 432,7 km/h te noteren op de autobahn A5 tussen Frankfurt en Darmstadt, waarbij een gemiddelde werd genomen van de snelheid op de heen- en terugweg. Dit snelheidsrecord op de openbare weg hield stand tot november 2017.
5,3 meter lang
De EQ Silver Arrow showcar heeft net als de W 125 bijzondere proporties. De showcar is ongeveer 5,3 meter lang en ongeveer 1 meter breed. Unieke details zijn de gedeeltelijk vrijstaande multispaaks wielen met 168 spaken per wiel. Deze spaken zijn gelakt in roségoud: typisch voor het nieuwe submerk EQ.
Alubeam silver
De lakkleur heet overigens alubeam silver en lijkt sterk op de kleur van de historische ’Silberpfeilen‘ die, om gewichtsredenen, niet over een witte laklaag beschikten. Mercedes-Benz heeft de carrosseriestructuur van de showcar gemaakt van koolstofvezel. In het interieur past het merk veel leder, geborsteld aluminium en walnotenhout toe.
Digitale cockpit
En kijk ook naar de digitale cockpit met een gebogen panoramadisplay met achterprojectie en een touchscreen dat in het stuurwiel is geïntegreerd. Het bestuurderscompartiment kan naar voren worden geklapt om de instap eenvoudiger te maken. Ook de uitklapbare achterspoiler valt op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren