Mercedes-Benz Concept GLB heeft zeven zitplaatsen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-concept-glb-2019-foto-7.jpg)
Mercedes-Benz vult de ruimte tussen de GLA en GLC in de nabije toekomst op met een GLB. Op de Auto Shanghai (18 tot 25 april 2019) toont Mercedes-Benz wat het merk met zo’n GLB in gedachte heeft. Bijzonder is dat het studiemodel zeven zitplaatsen heeft.
Simpele rekensom
Dat Mercedes-Benz extra SUV-modellen introduceert, is geen verrassing. SUV’s van het merk zijn in trek. In 2018 verkocht het merk 820.000 SUV’s. Daarnaast zijn ook compacte Benz-modellen populair. Van de nieuwe A-Klasse, B-Klasse, CLA, CLA Shooting Brake en GLA verkocht Mercedes-Benz in 2018 in totaal 609.000 exemplaren. De rekensom is dan simpel: SUV’s zijn populair + compacte modellen zijn trek = dan komen we met nog een compacte SUV: de GLB.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-concept-glb-2019-foto-1.jpg)
Ruimte voor nog een SUV
“We zijn ervan overtuigd dat dit studiemodel veel interesse krijgt van onze klanten”, aldus Britta Seeger, Member of the Board of Management van Daimler AG, verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Sales. Dat de Concept GLB productierijp oogt, zal geen verrassing zijn. Een productieversie staat naar verwachting al in de loop van 2020 in de showrooms.
Zitplaatsen en afmetingen
Naar verluidt krijgt ook de productieversie – die qua styling nauwelijks zal afwijken van de Concept GLB – zeven zitplaatsen. Die derde zitrij is dan wel vooral bedoeld voor kleinere personen. Deze derde zitrij is over een afstand van 140 millimeter verschuifbaar. Zo kan de gebruiker kiezen voor extra beenruimte of extra bagageruimte. De zitbank achter de voorste stoelen is neerklapbaar in een verhouding van 40:20:40. Deze Concept GLB is 4.634 millimeter lang, 1.890 millimeter breed en 1.900 millimeter hoog. De wielbasis komt uit op 2.829 millimeter. De productieversie wijkt hier nauwelijks van af.
B-Klasse
Het interieur van de GLB is geïnspireerd op dat van de huidige B-Klasse. Dat betekent dat Mercedes-Benz twee forse displays toepast en ook het infotainmentsysteem Mercedes-Benz User Experience (MBUX) installeert met de persoonlijke spraakassistent.
Geen elektrische aandrijflijn
Voor de verandering: de Concept GLB heeft géén elektrische aandrijflijn, maar een conventionele verbrandingsmotor. Mercedes-Benz installeert een M 260 viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een 8G-DCT-automaat met dubbele koppeling. De vierpitter produceert 224 pk en 350 Nm en drijft via een 4Matic-vierwielaandrijfsysteem alle wielen aan. Het systeem heeft meerdere standen, te weten Eco, Comfort en Sport. In Eco en Comfort gaat 80 procent van de aandrijving naar de voorwielen en 20 procent naar de achterwielen. In standje Sport is de verhouding 70:30 en in de modus Off-Road fifty fifty.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen