Mercedes-AMG geeft vervolg aan G-kwadraat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2FMerc-1.jpg)
Wat binnen Mercedes-Benz begon als een grap met de G-Klasse, resulteerde in een drieluik met bijzondere en excentrieke modellen. Natuurlijk hebben we het over de G63 AMG 6×6, de G500 4×4-2 en de G650 Landaulet. Met nu een nieuwe G-Klasse in het programma geeft Mercedes een vervolg aan de ‘kwadraat’.
Er komt een opvolger voor de (hier afgebeelde) Mercedes-Benz G500 4×4-2. De naam schrijven we expres even voluit, want de nieuwe generatie krijgt niet de benaming Mercedes-Benz, maar Mercedes-AMG. Dat schrijft het Duitse Auto Motor und Sport. De nieuwe telg wordt dus onder supervisie van AMG ontwikkeld en komt dus als AMG in het leveringsprogramma.
AMG-specificatie
De aanduiding G500 komt dan ook te vervallen. Ditmaal luidt de roepnaam G63, waarachter dan 4×4-2 komt te staan. Voor de aandrijving zorgt net als voorheen een 4,0-liter V8-motor. De krachtbron is nu echter in de AMG-specificatie uitgevoerd en dat betekent dat-ie enkele andere technische componenten heeft. Het vermogen gaat richting de 600 pk, zo is het vermoeden. De G63 in de bestaande Wagon-variant komt tot 585 pk.
Dubbele schokdempers
Net als zijn voorganger geeft Mercedes-AMG de mastodont een verhoogd onderstel, voorzien van dubbele schokdempers en kolossale banden. Op de G500 4×4-2 bouwde de fabrikanten de wielkasten uit om de 325/55R22-wielen te kunnen onderbrengen. Dat doet de autobouwer ditmaal ook.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fmercedes-benz_g_63_amg_6x6_26.jpeg)
In reguliere programma
De G500 4×4-2 – lees als 4×4 kwadraat – verscheen in 2015 op de markt. Mercedes-Benz nam het model op in het reguliere productieprogramma van de G-Klasse. Hij volgde na de G63 AMG 6×6. Dat zeswielige voertuig ontstond als grapje van enkele G-Klasse fans binnen de autobouwer. Na de onthulling van het prototype bleek er veel belangstelling voor het model te zijn, waarna het merk besloot enkele exemplaren te bouwen.
Als derde model rond het opgehoogde G-concept verscheen de G Landaulet met V12-motor. Onder het submerk Mercedes-Maybach kwamen 99 stuks beschikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt