Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt er wat paarden bij

Skoda heeft vandaag het doek van de vernieuwde Kodiaq getrokken. Door een voor de SUV nieuwe benzinemotor is-ie sterker dan ooit.

Het gaat om de RS-uitmonstering van het populaire model, dat in 2016 het startsein gaf voor de SUV-reeks van de Tsjechische autobouwer. Waar de sportiefste variant voorheen geleverd werd met een 2,0-liter viercilinder dieselmotor met 240 pk, lepelt Skoda nu een benzinemotor in de Tiguan-broer. Het betreft de 2,0-liter TSI-motor van de Volkswagen Groep, goed voor 245 pk. Nog een pluspuntje: de krachtbron is 60 kilogram lichter dan in de vorige RS.

Licht hertekend

Maar er is uiteraard ook gesleuteld aan de rest van het Kodiaq-gamma. Zoals het een facelift betaamt, heeft Skoda de SUV licht hertekend. De Kodiaq heeft daarbij een iets stoerder front gekregen, met een wat hogere motorkap en stompere neus. De koplampen zijn slanker geworden en hebben een iets andere led-signatuur. Uiteraard levert Skoda de vernieuwde Kodiaq ook met een hertekende grille en bumperpartij, zodat nieuwe kopers niet het gevoel hebben een oude auto voor de deur te hebben staan. Verschillende aluminium delen moeten voor meer ‘off-road styling’ zorgen.

Op de achterzijde voert Skoda vergelijkbare wijzigingen door, met een hertekende bumperpartij en vernieuwde lichtunits. Het grootste nieuws zit bovenaan de achterklep, want elke Kodiaq heeft voortaan een bescheiden spoiler die de daklijn verder doortrekt. Op exterieurniveau levert Skoda ook nieuw schoeisel. 17-inch lichtmetaal is standaard, maar wie wil, kan exemplaren met een diameter van 20-inch bestellen. De RS heeft standaard die grootste wielmaat en een eigen wieldesign, vervaardigd in een metallic zwarte tint.

Massage-functie

Aan het interieur is opvallend weinig veranderd. De indeling van het dashboard is in grote lijnen gelijk aan dat van de ‘oude’ Kodiaq, al zegt Skoda wel nieuwe materialen te gebruiken. Wel nieuw zijn zogenaamde ergonomische stoelen, die optioneel zijn. Ze zijn elektronisch te verstellen, verwarmen én ventileren. Bovendien bieden ze een massage-functie. Skoda levert verder een nieuw stuurwiel (standaard tweespaaks, op Sportline en RS driespaaks) en een optioneel geluidssysteem van Canton.

Uiteraard voert Skoda wel een wijziging aan het infotainmentsysteem door. Elke Kodiaq heeft standaard een 8-inch multimediascherm, dat is op te waarderen naar een 9,2-inch exemplaar. Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens standaard. Een 10,25-inch instrumentarium is mogelijk, maar niet standaard.

Bekende gasten

Onder de kap zien we enkele bekende gasten uit de stal van de Volkswagen Groep. Instappen kan met de 1,5-liter TSI, goed voor 150 pk. In het geval van de Kodiaq is die motor dan gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG (optioneel), die het vermogen enkel naar de voorwielen stuurt. Een trede hoger staat de 2,0-liter TSI. Die levert 190 pk en verschijnt standaard met de zeventraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Op de internationale lijst staat ook een 2,0-liter TDI op het programma. Die levert 150 of 200 pk, waarbij laatstgenoemde altijd vierwielaandrijving heeft. Elke dieselmotor wordt standaard gekoppeld aan de DSG-bak. De topmotorisering is en blijft de RS-variant, die ditmaal dus met een benzinemotor (245 pk) en opnieuw de zeventraps DSG verschijnt.

Skoda levert de vernieuwde Kodiaq vanaf juli 2021. Nederlandse prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.