Meer variatie op Porsche Taycan-thema
De vierdeurs sedan en de lifestyle-combi Cross Tursimo spreken duidelijke taal: Porsche is nog niet klaar met het Taycan-programma. De Duitse sportwagenbouwer onderzoekt momenteel nog meer varianten. Maar geen SUV!
Hoe bouw je standaard een modellengamma uit? Je start met de sedan, voegt daar een stationwagon aan toe en komt met een crossover. Daarna overweegt een fabrikant een coupé en/of cabriolet. Welnu, die lijn kun je mogelijk voor de Porsche Taycan aanhouden. Mogelijk, want er wordt nog gekeken naar de familie-uitbreiding van de Taycan-familie. Een Coupé-versie ligt gezien de merkwaarde van Porsche voor de hand, maar een vierdeurs coupé is de hedendaagse trend. En daar bevindt zich al een vierdeurs sedan met een tamelijk slanke carrosserielijn in het programma. Wat te denken van een Cabriolet? Dat is een serieuze optie, ondanks dat de vraag naar open modellen daalt. Echter, hier is sprake van een elektrisch aangedreven Cabriolet. Een nieuw segment dat moederconcern Volkswagen graag gaat aanboren. Een Q4 E-tron Cabriolet heeft Audi in de maak en Volkswagen kijkt naar een open versie van de ID.3, terwijl het eerder het marktpotentieel van een buggy heeft onderzocht.
Stationwagon maar geen SUV
Een andere mogelijke Porsche Taycan is een volwaardige stationwagon. Dat zegt Porsches product boss Stefan Weckbach. Die zou dan meer functionaliteit moeten bieden in vergelijking met de Cross Turismo. Het is een carrosserievariant dat specifiek voor de Europese markt (Noord-Europa, lees Duitsland) heel interessant is. Maar de stationwagons staan onder druk van de grote SUV’s. Wordt het een SUV? Nee, want de elektrische Macan en Cayenne komen er wel, maar op een andere bodemsectie. Voor de kenners, het PPI-platform in plaats van de J1 EV-architectuur.
Computerillustratie
Ondertussen werkt ook Audi aan familie-uitbreiding van de E-Tron GT. Zoals bekend is het Audi-model niet alleen een neef van de Porsche Taycan, het is een volle broer, een twee-eiige tweelingbroer. Onderhuids zijn de twee identiek. Ze verschillen alleen op detail van elkaar en hebben ieder hun eigen gezicht. Bij Audi is de E-tron GT net voorgesteld. De nieuweling trapt af als ‘sportback’ maar andere varianten staan ook daar gepland. De meest voor de hand liggende is een Avant. In de traditie van het merk kun je niet om een Avant heen. Onderstaand zie je een computerfoto van hoe een dergelijk model eruit kan komen te zien. Wanneer Audi de familie-uitbreiding van de E-tron GT plant, is niet bekend. Dit jaar ligt de focus op louter de vijfdeurs-variant, waarvan de levering binnen enkele maanden start.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30