McLaren heeft opnieuw een contract met het Engelse Ricardo getekend voor de levering van motoren. De twee partijen werken al sinds 2011 samen. Ricardo bouwt voor de Engelse sportwagenleverancier de 3,8 en 4,0 liter V8-motor, zoals die in bijvoorbeeld de 570 GT en 720S worden geleverd.

McLaren


De aankondiging van de motorendeal volgt geruime tijd nadat McLaren zijn plannen voor de toekomst bekend maakte. De Engelse sportwagenbouwer liet weten van de conventionele verbrandingsmotor over te gaan naar elektrificatie voor de krachtbronnen en ontwikkelt zelfs een volledig elektrische aandrijflijn. Nu blijkt dat de toekomstige aandrijflijnen ook van Ricardo worden betrokken. McLaren liet eerder weten met achttien nieuwe modellen te komen.

McLaren 600LT


Verdubbeld

Ricardo bouwt sinds begin dit decennium de motoren voor McLaren. De productie heeft in Shoreham plaats, waarna de blokken naar Woking worden getransporteerd. Tot op heden zijn meer dan 15.000 krachtbronnen vervaardigd en achterin een McLaren gelepeld. Bijna een derde van de motoren werd afgelopen jaar gemaakt.


Van 540C tot Senna

In de eerste productie-auto van McLaren hing een 3,8 liter V8-motor met turbo’s en een vermogen van 600 pk. De motoroutput van deze MP4-12C, die later 12C werd gedoopt, werd al vrij snel opgevoerd tot 625 pk, waarbij bestaande motoren dezelfde motorupgrade konden krijgen. Met de introductie van opvolger 650S steeg het vermogen tot 650 pk. De latere limited edition 675LT beschikte over een… juist 675 pk-variant. Hetzelfde blok lepelt McLaren in de Sport Series, zij het met 540, 570 en 600 pk uit de 3.8 V8 twin turbo, die in de P1 tot 737 pk komt. Voor de 720S vergrootte McLaren de cilinderinhoud tot 4,0 liter en steeg het vermogen tot 720 pk. Het blok levert in de Senna 800 pk.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Productievolumes:

540C + 570S: geen opgave

600 LT: 1.000 stuks

MP4-12C: 3.400

650S: 3.600

675 LT: 1.000

720S: geen opgave

P1: 376

Senna: 500