Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 31 mei 2022

Mazda stelt terugkeer rotatiemotor uit

Dat Mazda werkt aan een terugkeer van de rotatiemotor is geen geheim. De Japanners zijn er al jaren druk mee bezig om het excentrieke motorblok in een nieuwe versie in productie te nemen. Maar de lancering van de krachtbron is uitgesteld.

De lancering van de krachtbron stond voor afgelopen april gepland, maar de Japanners hebben tot op heden nog niets aangekondigd. Het blijft stil vanuit Hiroshima. Toch wordt er in de kraamkamers van Mazda nog altijd hard gewerkt aan de krachtbron. De fabrikant heeft zich nu ten doel gesteld om begin 2023 met de rotatiemotor te komen.

Rotatiemotor als range-extender

Volgens de woordvoerster van Mazda heeft het merk “extra tijd nodig om te verzekeren dat de ontwikkeling van dit model resulteert in een product dat voldoet aan de verwachtingen van onze klanten”. De dame richt zich direct op de auto waarin de rotatiemotor komt te hangen. Dat is een extra motorisering van de MX-30. Die elektro-crossover, die in Japan ook met een SkyActiv-verbrandingsmotor wordt geleverd, krijgt de rotatiemotor in combinatie met een elektromotor. De benzinenippende krachtbron is een range-extender. De verbrandingsmotor ondersteunt de elektromotor, waardoor na het volledige gebruik van de energie in het accupakket op benzine kan worden verder gereden. De Mazda MX-30 REX (van range-extender) zal echter niet louter op de verbrandingsmotor rijden.

Noodgedwongen

Mazda kiest er ook voor om de MX-30 REX pas in het volgende jaar aan te bieden vanwege de huidige problematiek rondom semiconductors en grondstoffen. Het merk wil niet de eerste exemplaren uitleveren, om vervolgens de bouw van het model noodgedwongen te onderbreken wegens gebrek aan componenten. Wanneer de productie van de auto start, moet Mazda er meteen blijvend voldoende kunnen leveren.

Mazda MX-30

Slot gemist

Inmiddels heeft Mazda een ander nieuw model geïntroduceerd, de CX-60 Plug-in Hybrid. Hoewel die crossover ook over een elektromotor en viercilinderblok beschikt, is de CX-60 een stekkerhybride die ook op puur de verbrandingsmotor rijdt. Volgens Mazda is de belangstelling voor het fonkelnieuwe model zo groot, dat het merk niet wil dat de introductie van de MX-30 voor een conflict zorgt met de lancering van de CX-60, en andersom. Vandaar dat de MX-30, waarvan het geplande verkoopvolume lager is dan van de CX-60, geruime tijd na de grotere crossover volgt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.