Mazda MX-5 heeft ook zonder partner bestaansrecht
Drie edities van de Mazda MX-5 kwamen er zonder zustermodel. De vierde generatie heeft echter een tweelingbroer in de vorm van de Fiat 124 Spider. Ook zonder een samenwerking met een externe partij had Mazda de MX-5 ontwikkeld, zo geeft Mazda’s R&D-baas Kiyoshi Fujiwara aan.
Mocht Fiat besluiten dat er geen vervolg wordt gegeven aan de 124 Spider, dan heeft dat besluit geen invloed op de toekomst van de MX-5. Ook zonder partner blijft Mazda de MX-5 trouw, zegt Fujiwara.
Alfa Romeo
De huidige MX-5 is een creatie van Mazda zelf. De Fiat-techneuten hebben zich niet bemoeid met de ontwikkeling ervan. De Italianen hebben echter de MX-5 toen die klaar was naar eigen believen aangepast. In eerste instantie zou het Fiat-concern een roadster onder het label Alfa Romeo brengen, maar toen het management van koers veranderde sneuvelde het Spider-project. Alfa Romeo besloot om zelf een open tweezitter te ontwikkelen. In plaats van de overeenkomst af te kopen bedacht Fiat om onder eigen naam een roadster te lanceren. Sinds 2016 staat de 124 Spider op de prijslijst. Onder de merknaam Abarth wordt een tweede in Japan gebouwde Italiaanse roadster aangeboden. De Abarth 124 Spider wordt overigens in de Verenigde Staten als Fiat 124 Spider Abarth geleverd.
Bij Mazda is men blij met de komst van de 124 Spider. Het gaat de Japanners niet alleen om de financiële bijdrage uit Italië, de aanwezigheid van nóg een model in de roadsterklasse zorgt voor reuring in het segment, waarvan de Japanse autobouwer weer profiteert.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8