Mazda Europe zou ook graag de CX-9 willen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-a-e1457949011955.jpg)
Als het aan Martijn Ten Brink, Vice President Sales van Mazda Europe, ligt, komt de Mazda CX-9 ook in Europa op de markt. Hij maakt zich er in ieder geval hard voor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-add.jpg)
Verkooppotentieel
Ten Brink ziet een Europese carrière voor de grote SUV wel zitten. Hij heeft er al uitgebreid kennis meegemaakt en er zelfs mee gereden. Maar de vraag in de Verenigde Staten en Canada eist bijna alle productiecapaciteit voor het model op. De fabrikant bouwt op jaarbasis slechts 50.000 stuks en 80 procent daarvan moet volgens planning in Noord-Amerika de weg op. De rest wordt verdeeld over Australië en enkele Aziatische landen. Voor Europa wordt de auto te groot geacht. Ten Brink: “In Europa is vraag naar kleinere SUV’s en crossovers, maar desalniettemin zie ik verkooppotentieel voor de CX-9 in Europa. Met de auto kunnen we een alternatief bieden voor de gevestigde orde en onze 6-klanten.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-aa.jpg)
Apart verhaal
Mazda heeft tijdens de ontwikkeling van de CX-9 geen rekening gehouden met specifieke wensen van de Europese consument. Ook niet bij de eerdere generaties. Toch werd de grootste Mazda-crossover kortstondig in Europa, inclusief Nederland geleverd. Maar dat was een apart verhaal. De in Europa geleverde exemplaren waren bestemd voor de Russische markt. Maar die stortte in elkaar, terwijl de productieplaatsen al waren gereserveerd. Door snel te schakelen werden de auto’s direct over Europa verdeeld. Zo kon het Japanse merk voorkomen, dat de CX-9’s ergens onverkocht op een groot grasveld kwamen te staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-a-e1457949011955.jpg)
Turbomotor
De CX-9 is sinds een kleine week in productie. Mazda bouwt de van een 2,5 liter viercilinder turbomotor voorziene crossover in zijn fabriek te Hiroshima (Japan). De eerste exemplaren zijn voor de Noord-Amerikaanse markt bestemd, waar de officiële marktintroductie voor de lente staat gepland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FIMG_3209-e1457949277309.jpg)
Ook interessant
-
Deze nieuwe Ford heeft een gigantische powerbank
-
Brandblusser in auto: deze moet je hebben
-
Mazda voert opmerkelijke wijziging door in het interieur
-
Op vakantie met elektrische auto? In deze laad je het goedkoopst
-
Dit is de functie van dit kunststoffen knopje op een autogordel
-
Veel meer auto’s gestolen, vooral dit model populair bij dieven
-
Deze nieuwe Renault Boreal mag jij niet kopen
-
Elektrische auto opladen op vakantie kan honderden euro’s kosten
-
Waarom de premie van jouw autoverzekering harder stijgt dan ooit
-
Waarom deze nieuwe Bentley een verspilling van ruimte is
-
De nieuwe Fiat 500 Hybrid doet de dingen net andersom
-
Stinkend rijk, maar niet willen opvallen? Deze Porsches zijn voor jou