Mazda Europe zou ook graag de CX-9 willen
![Mazda CX-9 a](https://img.autovisie.nl/images/8WYQ5yln4ugaMIneHN7LjjJCwF8=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-a-e1457949011955.jpg)
Als het aan Martijn Ten Brink, Vice President Sales van Mazda Europe, ligt, komt de Mazda CX-9 ook in Europa op de markt. Hij maakt zich er in ieder geval hard voor.
![Mazda CX-9 add](https://img.autovisie.nl/images/tiwBwQrqRQd2w29GyReNtsaITiU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-add.jpg)
Verkooppotentieel
Ten Brink ziet een Europese carrière voor de grote SUV wel zitten. Hij heeft er al uitgebreid kennis meegemaakt en er zelfs mee gereden. Maar de vraag in de Verenigde Staten en Canada eist bijna alle productiecapaciteit voor het model op. De fabrikant bouwt op jaarbasis slechts 50.000 stuks en 80 procent daarvan moet volgens planning in Noord-Amerika de weg op. De rest wordt verdeeld over Australië en enkele Aziatische landen. Voor Europa wordt de auto te groot geacht. Ten Brink: “In Europa is vraag naar kleinere SUV’s en crossovers, maar desalniettemin zie ik verkooppotentieel voor de CX-9 in Europa. Met de auto kunnen we een alternatief bieden voor de gevestigde orde en onze 6-klanten.”
![Mazda CX-9 aa](https://img.autovisie.nl/images/VLadlG1Q1V53u_72yLK4L40JW9A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-aa.jpg)
Apart verhaal
Mazda heeft tijdens de ontwikkeling van de CX-9 geen rekening gehouden met specifieke wensen van de Europese consument. Ook niet bij de eerdere generaties. Toch werd de grootste Mazda-crossover kortstondig in Europa, inclusief Nederland geleverd. Maar dat was een apart verhaal. De in Europa geleverde exemplaren waren bestemd voor de Russische markt. Maar die stortte in elkaar, terwijl de productieplaatsen al waren gereserveerd. Door snel te schakelen werden de auto’s direct over Europa verdeeld. Zo kon het Japanse merk voorkomen, dat de CX-9’s ergens onverkocht op een groot grasveld kwamen te staan.
![Mazda CX-9 a](https://img.autovisie.nl/images/G_o0qeFIlUcGe_rCcnE5kiNP2co=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-a-e1457949011955.jpg)
Turbomotor
De CX-9 is sinds een kleine week in productie. Mazda bouwt de van een 2,5 liter viercilinder turbomotor voorziene crossover in zijn fabriek te Hiroshima (Japan). De eerste exemplaren zijn voor de Noord-Amerikaanse markt bestemd, waar de officiële marktintroductie voor de lente staat gepland.
![IMG_3209](https://img.autovisie.nl/images/AObd9bp5fOxqYLD0O_Vf1AK93ko=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FIMG_3209-e1457949277309.jpg)
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?