Mazda brengt nieuwe onderdelen MX-5 NA op de markt
Mazda brengt nieuwe onderdelen voor de MX-5 NA. Eerder deed het merk dit al in Japan en Amerika, maar nu kan de klassieke roadster ook in Europa van nieuwe originele Mazda-onderdelen worden voorzien.
Het succesnummer van Mazda kwam in 1989 op de markt. Meer dan dertig jaar later rijden er nog steeds veel rond. De Mx-5, die in Noord-Amerika Miata heet, is goedkoop en leuk om te rijden maar inmiddels ook op leeftijd. Hoewel er doorgaans niet veel aan kapot gaat, slijten uiteindelijk ook de onderdelen van deze degelijke Mazda.
Nieuwe onderdelen
Softtops zijn op de MX-5 vaak na zo’n dertig jaar wel aan vervanging toe, dus het is prettig dat je nu kunt kiezen voor een originele Mazda softtop. Deze wordt gemaakt van dezelfde materialen als de origineel geleverde kap met plastic achterruit dus. Ook brengt Mazda Enkei aluminium wielen op de markt. Deze zijn naar de specificaties van de originele 14” NA-velgen gemaakt, maar dan lichter en sterker. Maar hier stopt het niet. Mazda brengt namelijk 156 onderdelen voor rechts gestuurde en 117 onderdelen voor LHD Miata’s klaarliggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fmazda_mx-5_6.jpg)
Restauratie
Eerder konden Japanse Eunos Roadster-eigenaren -zoals de MX-5 in Japan heet- al aan een restauratie beginnen. Hier waren in 2017 al de originele cabriokap, het Nardi-stuurwiel en de originele Bridgestone banden leverbaar. In Europa bestond die onderdelenvoorziening nog niet. Maar nu heeft Mazda de onderdelen op de markt gebracht met het oog op de toenemende restauratie-behoefte. De Japanners hebben gespecialiseerde retailers en MX5-fanclubs geraadpleegd zodat ze de meest noodzakelijke onderdelen aan kunnen bieden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fmazda_mx-5_1546.jpeg)
Roest
Nieuwe Mazda-onderdelen zijn natuurlijk geweldig, zeker wanneer je je auto helemaal origineel wilt houden. Toch is de MX-5 ook prima rijdend te houden met ‘after-market’ onderdelen. Over het algemeen is het geen dure auto in onderhoud, alleen zit er een grote maar aan de Mazda. De welbekende roestduivel moet in een vroeg stadium aangepakt worden, vooral de dorpels rotten anders weg. Hopelijk zijn die in de toekomst ook bij Mazda leverbaar..
Is dit het moment om een MX-5 te kopen? Dit zijn vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mazda MX-5 moet kopen.
Lees ook:
- Deze zevenzitter is een praktische occasion en heeft stiekem een dynamisch randje
- Duurtest Mazda 6e: we krijgen veel complimenten, maar is dit wel een échte Mazda?
- Onbetrouwbare occasions: Mazda RX-8 vs. Peugeot RCZ - moet je ze echt vermijden?
- Deze occasion blinkt in weinig uit, maar je wil hem toch, omdat hij zo fijn en goed in balans is
Ook interessant
-
Asociale inhaalactie van Chevrolet-rijder wordt direct keihard afgestraft
-
Belg rijdt in zes jaar 300.000 kilometer met Bentley Continental GT W12: dit heeft hem dat aan benzine gekost
-
Water mengen met diesel vermindert stikstof- en fijnstofuitstoot met 60%: is dit de redding van de dieselmotor?
-
Kampioen restwaarde 2025: deze auto’s zijn het meest waardevast
-
Hier staan de goedkoopste en duurste laadpalen: zo kun je tot 100 euro besparen
-
Onderzoek: de populairste auto van Nederland blijkt het minst veilig voor voetgangers
-
Deze auto kan de leukste van 2026 worden – ook al is hij elektrisch
-
Rijkswaterstaat luidt de noodklok: 34,5 miljard euro nodig voor bejaarde Nederlandse infrastructuur
-
73 procent van de bestuurders gebruikt auto-app niet regelmatig – deze apps zijn het slechtst
-
Wéér een! Zouden Porsche-klanten nooit moe worden van dit soort speciale edities?
-
Weggeefactie: win een gratis Autovisie Jaarboek (t.w.v. €29,99)
-
Waarom Nederlands tanktoerisme Belgische pomphouders zo’n 20.000 euro gaat kosten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)